neděle 22. září 2024

Odpálení pagerů a my

Za odpálení pagerů teroristů z Hisballahu možná jednou Izraeli poděkujeme, a to naprosto mimo jakoukoli souvislost s islámským terorismem.

Nejprve citát


"Když lze na dálku odpálit mrňavou lithiovou baterii v pageru, jak je to s pětimetrákovou baterií elektromobilu nabitém elektronikou a trvale připojeném k internetu?"

Ondřej Neff na síti X 17. 9. 2024


Pan Neff naprosto geniálně zabodoval, a je vidět, že oněch skoro osm křížků se nijak nepodepsalo na jeho schopnosti inovativního a komplexního myšlení. Dokázal spojit jevy, které si asi nikdo nespojil.
Faktem ovšem je, že z onoho spojení vyzařuje mnoho zlověstného.
EU se nás, tlakem totalitních ekologů, snaží donutit k přesedlání na elektromobily, které jsou mnohem dražší, co do pořizovací ceny i nákladů na provoz, mnohem méně ekologické, co do zátěže životního prostředí výrobou, i jejich provozem (mimo státy, mající více než cca tříčtvrtinový podíl jádra v energetickém mixu pro výrobu elektřiny). Je to, pochopitelně, jak jsem zkratkovitě uvedl, naprostý nesmysl z hlediska ekonomického i ekologického, ale pro EU jsou takováto opatření naprosto charakteristická. Lze konstatovat, že v rámci své dosavadní historie snad EU neudělala nic, co by nemělo podobný efekt.

Novinka

Pan Neff řekl něco, jako "král je nahý", což prohlásilo dítě ve známé pohádce Hanse Christiana Andersena.
Faktem je, že v nabité baterii do elektromobilu je dostatek energie na téměř dokonalou kremaci řidiče i cestujících. I ve "vymlasknuté" baterii jí zbývá cca pětina, coby minimální nabití, technologicky nezbytné pro udržení životnosti baterie. Pokud by se vypotřebovala i tato energie, vedlo by to k nevratnému zničení baterie (proto je tato část energie v baterii uživateli nedostupná). Je jasné, že při destrukci baterie se i tato energie uvolní, protože budou zničeny či zkraty obejity elektrické obvody, které zajišťují její nedotknutelnost. I ta jedna pětina asi bohatě bude stačit k usmrcení všeho v kabině auta (nemluvě o toxických plynech z vybuchující baterie), byť ne k totálnímu zpopelnění.
Takže, pokud bychom přistoupili na onu Neffovu teorii, mohla by i relativně malá nálož v baterii elektromobilu vést k destruktivnímu uvolnění energie v něm uloženém. Z tohoto důvodu by k výbuchu tohoto prostředku nemuselo být použito nějaké velké množství výbušniny (jaké používají atentátníci na likvidaci řidičů klasických automobilů), ale množství daleko menší, fungující v podstatě stejně, jako hořící zápalka hozená do prachárny.
Ona výbušnina by snad ani nemusela být skryta přímo uvnitř baterie, ale mohla by být i na nějakém kritickém a standardní prohlídkou na nálože v autě neodhalitelném místě.

Dopad

Nyní si představme, jak se bude cítit řidič elektromobilu, když bude vědět, že kdykoli mu toto zařízení může vybuchnout pod zadkem. Bez jakéhokoli varování. Mohli bychom se na to zeptat jistého krále Damokla z řeckých bájí a on by nám to vysvětlil názorným příkladem s tím mečem nad hlavou, visícím na jediném vlase.
Faktem je, že první německé proudové letouny (Messerschmitt Me 262 a Heinkel He 280), které svým výkonem převyšovaly spojenecké stíhačky, z důvodu absence optimálních materiálů pro jejich stavbu v dodělávající "třetí říši", občas vybuchovaly při startu, přistávání, či jen tak, bez zjevné příčiny, během letu.
Němečtí piloti těmto strojům říkali "pekelná vajíčka" a potřebovali permanentní podporu psychologů, udržujících jejich bojové nadšení na takové výši, aby do nich byli ochotni vlézt. Je málo známé, že v Německu se zkoušely v závěru války i pilotované letouny V1 coby obdoba japonských kamikadze, ale nemělo to úspěch, piloti těchto letounů se vesměs pokoušeli přistát.
Je docela možné, že podobné pocity bude nyní prožívat kterýkoli řidič elektromobilu od nastoupení do něj po ukončení jízdy. A, na rozdíl od těch pilotů, bude mít ještě obavy o životy svých cestujících, nejčastěji členů rodiny.
Pokud k nějakému takovému incidentu dojde (lze předpokládat, že pokušení pro tajné služby k použití elektromobilu coby zabijácké zbraně bude prostě neodolatelné), bude to možná konečná pro tento bezcenný šrot, protože k racionálním protiargumentům se přidají ještě protiargumenty emocionální. A lze očekávat že jejich souběžný účinek bude spíš potencovaný než jen sčítající se.

Pokud tedy izraelské odpálení baterií v pagerech a později i vysílačkách vlastněných teroristy bude mít jako vedlejší účinek zdiskreditování zařízení založených na stejném typu baterií (přičemž elektromobily zde dominují), bude to mít zcela jednoznačně kladný dopad na naše životy.

1 komentář:

  1. dovolím si nesouhlasit. V tomto případě byly ty baterie jen nosičem, podstatou věci byly nálože do nich propašované. Naprosto stejně by několik gramů výbušniny, mohlo způsobit smrtící výbuch benzinové nádrže auta. Ale pokud jde o auta a jejich použití k podobné akci, jistě by to šlo mnohem snadněji a vzhledem k podstatě dnešních aut, zcela bez rozdílu způsobu pohonu. Dnešní auta jsou téměř bez výjimky ovládaná "by wire", tedy elektronicky. I můj starý Fiat Panda, auto tak jednoduché že už to dál nejde má plynový pedál elektronický. Kolik by asi dalo práce, do softwaru propašovat pár řádků kódu aby auto najednou přidalo plyn a odpojilo řízení?

    OdpovědětVymazat