neděle 5. října 2025

Praktická ukázka digitalizace

Hned na začátku voleb se ukázalo, že e-doklady, které nebyly v posledních 48 hodinách aktualizovány, nejsou přijímány a nelze s nimi volit. Pro člověka, který sleduje digitalizaci +- systematicky, žádné překvapení.


Stalo se

Řada lidí musela jít domů pro klasickou plastovou kartičku, platící deset let, protože selhala jejich identifikace pomocí e-dokladů. Ty se navíc "zasekly", jak je v kraji zvykem, a nebylo možno se propojit s centrální databází a e-občanku "oživit". Potkalo to i soudružku Pekarovou - Adamovou z TOPky.
Soudruh Rakušan se nechal slyšet, že "lidé měli refrešovat své e-doklady s předstihem".
Toto selhání e-dokladů je jen jedním z mnoha, které se už udály, i nezávisle na totálně zbabrané digitalizaci stavebního řízení. Celé je to ukázka, že digitalizace je naprosto mizerný koncept, alespoň v té podobě, jak to provádí náš stát.

Důvod

Kdysi mi důvod vysvětlil jeden IT pracovník.
Podstata je v tom, že stát musí na něco podobného vypsat výběrové řízení. O výsledcích rozhodují pologramotní úředníci, které zajímá jedině nabídnutá cena, aby byla co nejnižší. Protože jedině číslům na úrovni národní školy jakž takž rozumějí.
Navíc, pokud by byla přijata nabídka dražší, půjde to zpravidla k soudu, kde sedí opět jen pologramotný blb, který ničemu jinému, než porovnání čísel, tedy nabídnutých cen, nerozumí.
Zažil jsem něco podobného: Potřebovali jsme termostat s vnitřním prostorem z mědi a byli jsme donuceni koupit podstatně méně kvalitní, leč o něco málo levnější, z nerezu, protože ani absolventovi "vysoké úřednické", ani práv, nevysvětlíte, že zatímco měď zabíjí mikroby, pokud by nějak unikli do prostoru termostatu, tak nerezová ocel se s nimi bude kamarádit.
Pochopitelně, pokud bezcenní blbové, ať už správní úředníci nebo právníci, nebudou z výběrových řízení "natvrdo" vyloučeni, situace se nijak nezlepší.
Faktem je, že Baťa nic takového nedělal. Manažer na určitém stupni měl jasně dané pravomoci, ale na druhé straně měl zodpovědnost a současně ale i motivaci, protože v případě nákupu nakupoval něco, co měl (nebo jeho podřízený) následně využívat. A pokud by to bylo nefunkční, třeba jako ta digitalizace státní správy, tak by za to nesl svůj díl zodpovědnosti, včetně zodpovědnosti za dopad oné nefunkčnosti na výrobu.
Proto také Baťa prosperoval, zatímco socialistická EU jde stále hlouběji do jistého tělesného otvoru a stahuje do něj i členské státy. A zavedení "řízení státu jako firmy" by zcela jistě mělo obecný pozitivní dopad.

Další aspekt

Pokud je digitální doklad platný jen 48 hodin, zatímco jeho plastový ekvivalent léta, je něco velice špatně, a to v samém principu oné digitalizace. Jistě lze "učeně" vyblábolit zdůvodnění onoho krátkého času. Ono se to v podstatě týká i elektronického podpisu. Ten musí být stále, v intervalech o délce dolních desítek měsíců, "přerazítkováván", aby zůstal platný. A ještě existuje nenulové (už se to totiž stalo) riziko kompromitace certifikační autority (která garantuje pravost digitálního podpisu). V takovém případě jsou okamžitě zneplatněny všechny digitální podpisy, které odvíjely svou pravost od ní. Třeba den poté, co byly refrešovány "časovým razítkem".
Ony vlastnosti jsou dle odborníků naprosto neoddělitelně spjaty s elektronickými dokumenty a jejich podpisy.
Jistěže se pak nabízí otázka, zda se na digitální podpis nebo digitální dokument nedívat na jakousi analogii perpetua mobile, u něhož také platné fyzikální zákony zabraňují jeho funkčnosti, ale na rozdíl od oné digitální agendy není lidem násilně vnucováno.
Takže, je mi líto: dokud e-občanský průkaz nebude platit přinejmenším stejně dlouho jako plastová kartička, a to bez jakékoli manipulace ze strany majitele, dokud e-podpis nebude platit stovky let, jako podpis vhodným psacím prostředkem a jeho náplní na papíře, opět bez jakéhokoli přepodepisování či "časovém razítkování", nemají tyto dokumenty vyšší uživatelskou hodnotu než fyzicky existující klasický dokument. Potom ovšem nemá cenu takovéto pofiderní dokumenty zavádět, v podstatě ke škodě občanů.
Zde prostě musí zapracovat základní výzkum. A pokud základní výzkum dojde k závěru, že dlouhodobě a bez jakéhokoli zásahu persistující a platné e-dokumenty, vč. e-podpisů, jsou nemožné, měli bychom k těmto dokumentům zaujmout asi podobné stanovisko, jako k onomu zmíněnému perpetuu mobile.

Možnost

Jistě existuje i možnost, že e-občanky byly zneprovozněny záměrně, a to za účelem anulování výsledků voleb, které se jevily, co do očekávaného výsledku, už delší dobu jako velmi nepříznivé pro soudruhy ze stávající vlády. Nicméně i takováto možnost jejich zneužití je dle mého soudu naprosto postačujícím argumentem pro kompletní zrušení e-dokladů a další e-agendy.
Ostatně, nejlepší "občanka v mobilu" je taková kapsička v jeho obalu, do níž se dá ona plastová kartička zastrčit, a je vymalováno.

Samozřejmě stojí za otázku, zda v socialisticko fašistické ekonomice EU něco takového, jako je digitalizace státní správy (a jiných aktivit) vůbec rozjíždět, když víme, že to jinak než krachem skončit nemůže.

Žádné komentáře:

Okomentovat