pondělí 10. února 2014

Švýcarské referendum

aneb pláč pražské kavárny
Pochopitelně, aby mě někdo hned na začátku neosočil z nepřesnosti: Ta "pražská kavárna" symbolizuje ty z našich spoluobčanů, kteří nejsou nuceni (z nejrůznějších důvodů) perně pracovat za účelem obživy své a svojí rodiny, v podstatě podobné činnosti (a jiným aspektům života normálních lidí) ani nerozumějí, nicméně jsou ochotni své názory, odtržené od života normálních lidí, presentovat jako jediné správné. Kdo má názory jiné, je "extrémista" (a je politováníhodné, pokud je v zajetí takového extrémismu více jak polovina populace), případně se mu přilepí nějaká jiná dehonestující nálepka.
Dnes pražská kavárna kvílí, a to v některých případech i velmi agresívně: Ve Švýcarsku proběhlo pro tamní vládu závazné referendum, v němž se občané vyjádřili pro omezení přistěhovalectví do země.

Velmi výrazně vyjádřil zármutek nad tímto faktem i Ondřej Neff v dnešním (10. 2. 2014) úvodníku Neviditelného psa. Jeho text je plný manipulací a podprahových signálů:
- hlasující pro v referendu jsou "izolacionisté" (sice nikdo nikdy nedefinoval, co by takový program ve Švýcarsku znamenal - izolacionismus jako politický program známe prakticky jen z USA, částečně z GB - ale zní to dostatečně negativně, tak proč to nepoužít, že?)
- menšina, která hlasovala proti, je "rozumnější částí Švýcarů"; problém, je, že cca dvacet procent občanů Švýcarska jsou přistěhovalci, a většina z nich hlasovala patrně proti (to napovídá i převaha hlasů "proti" ve velkých městech, kde je tato "náplava" soustředěna), u skutečných Švýcarů byl tedy poměr hlasů pro zákon a proti němu někde mezi 5 ku 3 až 4
- hlasování "zvrátila nacionalistická izolacionalistická partaj"; opět blábol, ve Švýcarsku jsou tři autochtonní jazykem se odlišující národy, takže jaký "nacionalismus"?; spíš zemský / státní patriotismus kombinovaný s obavami o ztrátu kultury; izolacionalismus viz výše

Dál pak můžeme číst obvyklé stesky, tisíckrát vyvrácené, takže je vyvraťme po tisíci prvé:
1- "Evropa vymírá" - blbost, ještě na přelomu 18. a 19. století měla Evropa cca 1/10 - 1/5 současného stavu obyvatel. Populační skok, který přišel následně, byl reakcí na "sanitární revoluci" a současný proces přirozeného úbytku obyvatelstva (co by za něj daly některé rozumnější rozvojové země!) je jen jakýmsi návratem k původnímu stavu a současně k optimální hustotě obyvatel. Prostě nehodlají nastat hororózní poměry, jaké popisuje třeba H. Harrison v povídce "Místo! Více místa!", v níž si lidé celosvětově div nestojí na hlavách. A je i menší riziko vzniku přehuštěného inferna, popisovaného např. jako iniciální situace v Turnerových dennících.
Jinou věcí je, že v důsledku přirozeného úbytku obyvatelstva, zajištěného sníženou porodností, dochází ke změnám demografické struktury. Nejnápadnějším znakem je, že narůstá podíl seniorů v populaci. Tento jev se snaží někteří politici a novináři vydávat za naprostou katastrofu, byť je to nesmysl. Je třeba si uvědomit, že v souvislosti s nárůstem kvality práce dochází k tomu, že jeden "výkonný" pracující (tj. takový, který vytváří nějakém reálné hodnoty) může uživit i více než jednoho buď nepracujícího nebo pracujícího mimo produktivní sféru. V souvislosti s posuny věku odchodu do důchodu máme stejně pracovní sféru "zamořenou" pracujícími seniory, mnohdy v sociální pasti, protože nestačí na požadavky spojené s jejich stávající pracovní pozicí (fyzicky, ale někteří i psychicky), ale přitom neschopní dostat důchod a přechod na méně náročnou práci by je značně finančně poškodil.
IMHO by uvedený jev dosti výrazně napomohl řešit soubor pracovních míst pro seniory, definovaných tak, aby to byla práce, na niž budou stačit, případně i s možností zkrácených úvazků a jiných benefitů, na niž by se mohli senioři (na bázi dobrovolnosti a bez krácení důchodů při nižším honorování těchto míst) přesunout. Stát by na tom vydělal snížení tlaku na odchod do důchodu, případně předčasný nebo i ze zdravotních důvodů, ale i snížení čerpání důchodových fondů. Senioři by neztráceli kontakt s produktivní sférou a snížil by se problém nedostatku míst pro mladé, protože situace, kdy část nastupujících generací odchází ze školy přímo do fronty na pracovní úřad, protože potenciální místa jsou blokována seniory, čekajícími jak na smilování na důchod, je naprosto neúnosná.
Pochopitelně, tento zásahy by si vyžádal značné zásahy do pracovní a důchodové legislativy, nicméně toto úsilí by se zcela jistě mnohonásobně vrátilo.
2- "Imigranti nám vydělají na důchod" - naprostá pitomost. "Vydělají" nám maximálně ti imigranti, kteří od státu nic moc nechtějí a zapojují se do ekonomiky. Imigrant, sedící na sociálních dávkách (v lepším případě, v horším zapalující auta nebo provozující jinou formu terorizace normálních produktivních občanů) nám nevydělá na nic, naopak ještě spotřebuje podstatně víc, než ten proklínaný senior ve starobním důchodu. A problém spočívá i v tom, že pokud je z problematických, především islámských, zemí první generace (= ta, co do země přišla) jakžtakž v plusu (tj. dá do společného měšce víc, než co z něj dostane), tak jejich děti a vnukové představují jednoznačné mínus, protože v naprosté většině programově nepracují a dělají daleko rozsáhlejší a závažnější kriminalitu než nezaměstnaná autochtonní mládež.
Jakýsi příjem je, z opět kavárenskými intelektuály proklínaných, "Vietnamců" (dávám do úvozovek, protože uvedený termín v mluvě těchto lidí nabyl dehonestujícně rasistického významu, podobně jako svého druhu v USA třeba "šikmoočko" nebo "negr"). Přinejmenším v tom smyslu, že sami nejsou na pracáku, dávají práci našim občanům (ať už ve svých podnicích nebo i domácnostech), a ti občané taky nejsou na pracáku. Dokonce i jejich případná kriminalita, líčená často hlasateli soukromých i veřejnoprávných televizí s očima vykulenýma jako ve finálním stádiu Basedovovy choroby, je z ryze ekonomického hlediska nezajímavá a "špinavé peníze", které se z ní dostanou do ekonomiky, ji posunují do kladných hodnot. Uvedený fenomén je ostatně znám a ekonomicky popsán z poválečné Itálie.
Imigranty bychom si měli pečlivě vybírat, přijímat jen kvalifikované a ochotné pracovat a schopné po všech stránkách (tedy i nejrůznějších sociálních zvyků a dovedností) zapadnout do naší společnosti. Tak, jak to dělají i ti Švýcaři, a jak to dělali dokonce i za vypjatých poměrů před a během druhé světové války.
3- Ústava ČR definuje naprosto jednoznačně přímý podíl občanů na rozhodování o veřejných věcech formou referend. Bojovníci za její naplnění jsou podle pražské kavárny "političtí dobrodruzi", kteří hodlají vést náš stát někam do "temnoty", kam Švýcarsko podle nich referenda vedou.
Představa, že by občané měli možnost zvrátit rozhodnutí politických hohštaplerů (což jsou všichni, kdo neplní volební sliby, a zejména ti, kdo dělají přesně pravý opak toho, co před volbami slibovali) a rovněž přání různých lobby samozvaných kavárenských mudrců, dělá těmto kategoriím lidí pupínky husí kůže snad i na chodidlech.

Švýcarské referendum (respektive jeho výsledek) jistěže není "světlo na konci tunelu". Je to nadějný záblesk, jemně naznačující, že by nějaký konec tunelu mohl existovat. Zejména v našich poměrech, kdy máme podstatně menší možnost ovlivňovat věci veřejné než mají Švýcaři. Je proto nutné podpořit všechny, kdo chtějí realizovat naši ústavu a naopak systematicky ve volbách odmítat strany zprofanovaných hochštaplerů, neplnících (před)volební sliby.

13 komentářů:

  1. Dobrý signál.

    Už dnes se začíná Švýcarsku hlasitě vyhrožovat. Neodebíráním zboží, protože když není volný pohyb osob, nemůže být ani volný pohyb zboží. Švýcaři si přece "nebudou z EU jen vyzobávat rozinky"! A švýcarská vláda má prý "tři roky na to, aby se z výsledků referenda nějak elegantně vyvlékla".
    ===
    Inu uvidíme. Mezitím možná přibudou další Eskymáci, kteří nechtějí poslouchat černoušky, kteří jim přikazují, jak mají bojovat proti omrzlinám. Tedu euroskeptici.
    Ona EU už je tak veliká, že nemá šanci se udržet v celistvé formě. Drobení na bohatý sever, chudý jih, svobodný západ a zaostalý východ asi bude pokračovat až po národní státy. Jak byl. Z EU je nejužitečnější sladění technických a jiných norem. Ne zákonů. Volný pohyb osob není nutný - vzhledem k přistěhovalcům od "bůhvíkde" je dokonce nevhodný.
    ===
    A (možná) v pánech z EU vyvolá tenhle malý záblesk svobodného rozhodnutí strach o koryto. A začnou se (aspoň na chvíli) chovat méně povýšeně.
    ===
    A strach věrchušky a jak říká Pergill "pražské kavárny" z referenda? Skvělá zpráva!! Zavést referendum co nejdříve! Ne, že bych si myslil, že rozhodnutí přijímaná v referendu jsou nějak výrazně kvalitnější než ta "vládní" a stranická. Ale referendum z principu nemůže sloužit k prosazení tak úzkých partikulárních zájmů jako jiné "demokratické postupy".

    OdpovědětVymazat
  2. Pod tento text bych se mohl spolupodepsat.

    Pohrdá-li někdo referendy, pohrdá i občany. Může se stát, že se v nich rozhodne ne dobře, nebo nesprávně? Ano může. No a? Může snad někdo zaručit, že volený podvodník, který ani nedodrží předvolební sliby, bude rozhodovat správněji a lépe? Spíš se jen využije toho prostého faktu, že podplatit pár podvodníků vyjde mnohem levněji, než oblbnout podstatnou část hlasujících. Jsem pro referenda a jsem pro to, aby se určitým záležitostem správy státu, byl dán ve škole větší prostor a význam. Však ono se to časem usadí a ujme, stačí jen nenechat se oblbovat prolhanými padouchy a nebát se rozhodování.

    Zbývá jen dodat, že jsem velice zvědav, jak slavně dopadnou po květnových europarlamentních volbách ony "silné evropské hlasy", které se ozvaly po švýcarském referendu proti jeho výsledku. Věřím, že přinejmenším přestanou být tak silné. Bylo by už konečně na čase...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chtěla bych jen upozornit vážené diskutéry, že referendum se týká pohybu obyvatelstva EU, ne všeobecně imigrace. S EU Švýcatsko vede řadu jednání jako o přístupu Konfederace na evropský energetický trh anebo otevření evropského finančního trhu švýcarským bankám, které jsou na černé listině pro praní špinavých peněz.
      Není divu, že evropské instituce protestují a hrozí vyloučením Švýcarska z evropského trhu.

      Vymazat
    2. Proto to definuji jako záblesk, nikoli světlo na konci tunelu. Nicméně, jak pravil kterýsi čínský filosof, i cesta kolem světa začíná prostým vykročením.

      Vymazat
    3. Nejsem si tak docela jistá, zda jste pochopili, že ta restriktivní opatření pro imigraci se týkají občanů EU a ne imigrace všeobecně - z Afriky nebo Azie.
      Podobná opatření Švýcarsko zavedlo už v květnu 2012 vůči občanům z "Estonia, Lettonia, Lituania, Polonia, Repubblica ceca, Slovacchia, Slovenia e Ungheria".
      Pravděpodobně jste si toho nevšimli, i když o tom noviny psaly.
      http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=741701
      Při tom Švýcarso přistoupilo k Schengenské smlouvě, vstoupilo do společného obchodního prostoru. Jeho hospodářstvé z toho plyne řada výhod.
      Nechápu tedy, kde v idte jaké světlo na konci tunelu.
      Informace

      Vymazat
    4. Pokud to nejsou občaé z EU, tak jim mohou zapovědět vstup i jinými cestami. Problém je se sdílením prostoru s EU,. kdy levičáci v některých zemích by rozdávali občanství div ne na příjezdových plážích, a dál už imigranti, coby EUroobčané, mohou cestovat dle libosti.

      Vymazat
  3. Trochu mě to od Ondry Neffa překvapilo a trochu mě to na něj mrzí.
    Ale... čertovo kopýtko, tedy kopyto, je podle mne evidentní jak prase: nevhodné, zákeřné, nemanipulativní zevšeobecnění, zahrnutí všech odevšad po pojem přistěhovalec a šlus. Jak z Švýcarů, tak u komentátorů. Bude, bude nezbytně nutno rozlišovat. (A nebude se to rádo vidět!!) Takže... nevidím to zcela ani jako vy, ani jako ON! Asi o tom časem napíšu šířeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, bude nutné buď jasně a politicky nekorektně definovat, že jsou přistěhovalci, jejichž hodnota je plusová, a přistěhovalci, jejichž hodnota je mínusová.
      A pokud se to něudělá, tak je asi menší zlo odmítnout plošně všechny.

      Vymazat
  4. Ono to zas nebude tak horké, jak se na první pohled jeví. Švýcarský parlament teď má tři roky na to, aby vypracoval zákon o kvotách pro imigraci z Evropy. A bude mít dost problémů k řešení. Na příklad daňovou dohodu se sousedními státy, odkud občané dojíždějí za prací do Švýcarska. Tam platí daně, ale služby, jako na příklad zdravotní, jim poskytuje stát, kde stabilně bydlí. A pravděpodobně i problémy spojené s ůnikem peněz a tajnými účty.
    Švýcarsko bude muset vyjednávat. A o různých dalších otázkách.
    Informace

    OdpovědětVymazat
  5. Švýcarští politici už mají z výsledků referenda zamotanou šišku. Radí se jak postupovat dál s EU.
    "Burkhalter: "Situazione difficile, ma non è la fine del mondo"
    Ministr zahraniší Burkhalter prohlásil: "Situace je nesnadná, ale není to ještě konc světa", jak píše Ticino on line - list italského Švýcarska. Budou se asi muset přezkoumat dosavadní smlouvy.
    http://www.tio.ch/News/Svizzera/777596/Burkhalter-Situazione-difficile-ma-non-e-la-fine-del-mondo/
    V jiném článku píší, že Švýcarsko mělo z dohod nesporný užitek.
    Jistě, chtějí omezit pohyb osob, ať taky omezí pohyb kapitálu, zvlášť toho nelegálního, že kterého mají takový užitek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dneska byl rozbor na téma, co Švýcarsko může či nemůže udělat. Např. jeho přečerpávací elektrárny jsou tč. nezbytnou podmínkou jakžtakž fungování "ekologické" elektřiny na jihu Německa po odpojení jaderek. A elektřina je zboží, takže když EU zarazí pohyb zboží, může dojít k tomu, že v Německu budou svítit loučema. I celková obchodní bilance je pro EU tč. zisková, takže jejím zkažením by byla více postižena EU.

      Vymazat
  6. A pročpak Ústavní soud zamítl referendum, aby bylo zakázáno nosit na veřejnoosti burku? Aby nebyly muslimské ženy diskriminovány!
    L'iniziativa anti-burqa rimane inammissibile
    http://www.tio.ch/News/Svizzera/777451/L-iniziativa-anti-burqa-rimane-inammissibile/
    Hrdinské Švýcarsko. jen co říct.

    OdpovědětVymazat
  7. Nošení burky se dá z bezpečnostního hlediska vyhodnotit stejně jako nošení maskovacího šátku nebo kukly přes obličej, kteréžto počínání je obvyklé pro agresívní demonstranty nebo pro bankovní lupiče. (A také pro příslušníky zásahových komand policie.) Zajímavá analogie, ne?

    OdpovědětVymazat