pondělí 30. března 2015

Koho by bylo třeba se zeptat v kauze Číhošť

V souvislosti s půlkulatým výročím úmrtí nešťastného aktéra Číhošťské kauzy, pátera Josefa Toufara (25. nebo 26. 2. 1950), se objevilo více spekulací o tom, jak STB tento zločin na postiženého kněze nahrála.
Přiznám se, že k celé této lidsky vzato tragédii mám značně ambivalentní pocity, protože Josef Toufar byl exponentem naprosto stejně zločinné ideologie jako jeho protivníci z řad STB, včetně vyšetřovatele Ladislava Máchy, který ho v podstatě během vyšetřování umlátil k smrti.
Naprosto stejně jako ten Mácha si počínali pod blahosklonným dohledem církevních orgánů vyšetřovatelé inkvizice, kteří s obviněnými zacházeli spíš hůře než stejně. Docela by mě zajímalo, jestli by ten Mácha, nebo jiní proslulí vyšetřovatelé STB, měli třeba na takového Boblinga, který mučil a odsuzoval k upálení lidi čistě za účelem svého osobního obohacení a neměl za zadkem represívní aparát, vykládající jakékoli zproštění viny obviné(ho) coby jeho osobní selhání (Bobling mohl vyhlásit jakýkoli, tedy i zporošťující rozsudek, aniž by mu do toho kdokoli kafral). Považuji za docela pravděpodobné, že, až na výjimky, takoví "tvrďáci" nebyli.
A Josef Toufar byl naopak podle všeho naprosto přesvědčený křesťan, který by s likvidací nepravověrných, nebo dokonce "agentů nepřítele" (za něž byli čarodějové a čarodějnice prohlašováni), neměl morální problémy. Jinak by se asi takto fatálně nedostal do střetu s komunistickou mocí, o němž mu muselo být jasné, že ho nemá možnost nejen vyhrát, ale ani ustát.

Podle svědectví současníků, která lze považovat za spíše důvěryhodná, patřil Josef Toufar k lidem s "oběma rukama levýma", který nezvládl na faře ani vyměnit pojistku nebo žárovku. Pokud tuto neschopnost nehrál už coby seminarista a neskrýval přitom rafinovaně schopnosti MacGyvera, tak patrně nebyl s to nainstalovat sofistikované skryté zařízení, které by s křížem pohnulo. Nicméně pohyb kříže byl jednoznačně doložen svědectvím řady lidí (paradoxně sám Toufar ho měl v té chvíli mimo zorné pole a o jeho pohybu se dozvěděl až dodatečně od věřících).
Rekonstrukce "odborníků" STB předpokládala velmi složité a kvalifikovaně zkonstruované zařízení, maskované květinovou výzdobou (kterou ovšem liturgické předpisy v adventním období v kostelech zapovídají), v některých úpravách i takové, že by se do kostala vůbec nevešlo.
Četl jsem i úvahu na téma, že Toufar (nebo někdo z přítomných) byl přírozeně nadán telekinezí a křížek rozkýval zcela mimovolně schopnostmi, o nichž neměl vlastně ani tušení. Je to teorie velice zajímavá a silně alternativní (předpokládá přijetí telekineze jako reálně existujícího jevu), nicméně jistěže by vysvětlila vše, včetně Toufarova pocitu (asi nehraného) z falešného nařčení.

Existuje ovšem jedna skupina odborníků, která konzultována nebyla, a která by přitom konzultována měla být.
Nebudu vás dluho napínat:
Touto skupinou jsou velmi kvalitní iluzionisté. Ti by měli vědět nejlépe, zda se dá pohyb kříže nějakým způsobem (a v konkrétních podmínkách interiéru relativně malého a přehledného Číhošťského kostela) nahrát, aniž by to věřící postřehli, případně zda by se to dalo udělat i tak, že by o této věci neměl ponětí ani sám farář (což by mohlo významně přispět ke zproštění viny Josefa Toufara).
Je např. otázka, zda by dojem pohybu nemohla vyvolat nějaká hra světel a stínů (třeba i pomocí zrcátka), zajistitelná bez jakýchkoli drátků nebo provázků. Případně cokoli dalšího, možná jednoduššího, než nějaká konstrukce z drátků, kterou "rekonstruovala" STB, ale která tam s největší pravděpodobností nebyla.
Jinými slovy, pokud chceme vědět, jak to mohlo být, zeptejme se opravdu kvalitního iluzionisty, někoho na způsob Davida Copperfielda. Klidně ho i zaplaťme, protože taková expertíza asi nebude zadarmo. A rozhodně bych viděl takové použití veřejných prostředků jako smysluplnější než jejich spláchnutí do kanalizace např. "bojem proti globálnímu oteplování" a podobnými nesmysly.
A pokud dotyčný řekne "technicky nemožné tehdy dostupnými a v daném prostoru uplatnitelnými prostředky", mohli bychom se posunout směrem třeba k té telekinezi nebo jiné metafyzice.

2 komentáře:

  1. Kdysi jsem to dělal a řeknu to takhle:
    Dejte mi prostor, do jehož části publikum nevidí, definujte možné zorné pole publika, nechte mne zřídit osvětlení, půjčte mi na 2 dny dobře vybavenou dílnu a udělám cokoliv, včetně levitace toho kříže, soch okolo, případně svojí

    OdpovědětVymazat
  2. Nebyl bych až takovým realistou.
    Lidé věří, čemu chtějí věřit. Vidí, co chtějí vidět a slyší, co chtějí slyšet*.
    Kříž mohl být zcela nehybný.
    To je další alternativní teorie.

    */ s tím mám své letité zkušenosti. Prakticky moje obživa...

    OdpovědětVymazat