sobota 2. prosince 2017

Slavík pod neomarxistickou palbou

Skandál, který svou totální (nazveme to slušně, neinteligencí) zavinila agentura Musica Bohemica, pořádající nástupce kdysi velice populárního Zlatého slavíka, soutěž Český slavík, pohnul republikou.

O co jde

Agentura Musica Bohemica prohlásila část hlasů pro skupinu Ortel a jejího stejnojmenného frontmana za "zmanipulované", protože se fanoušci sdružovali a povzbuzovali ke hlasování na Facebooku. Problém je, že takovéto sdružování a hecování pravidla soutěže nezakazují, pouze vágně blábolí, že by měli lidé hlasovat podle své obliby daného interpreta či skupiny.
Pokud tedy prohlašuje část hlasů pro Ortel(y) za "zmanipulované", znamená to, že hlasující staví do role nějakých blbů, kteří hlasují tak, jak jim to na Facebooku někdo řekne. To je, pochopitelně, totální idiocie.
Pravidla soutěže navíc nedefinují, jakéže "líbení se" by měli hlasující preferovat. Zda je to kvalitní hudba (zejména v případě vlastní tvorby), přednes, nebo i výběr a zaměření toho, co je provozováno. Soudruzi agenturníci prostě něchtějí připustit skutečnost, že zaměření zpěváka a jeho politické postoje jsou nedílnou součástí jeho osobnosti (dtto pro skupiny), a že "obliba" je dána i těmito faktory.
Konec konců, budu hodně ošklivý: Jaký podíl v popularitě Marty Kubišové sehrály její zpěvácké výkony a jaké její občanské postoje, z nichž vyplývalo, co a jak bude zpívat? Zcela jistě sehrálo roli v případě jejího režimem zatlučeného vítězství ve Zlatém slavíkovi 1970 obojí. Pokoušet se o nějaké rozlišení "hlasů za výkon" a "hlasů za občanské postoje" by byl totální nesmysl. Komunisté se o to také ani nepokoušeli, ani jí nepřidělili hlasy z roku 1969, ale prostě zatloukli, že nějaká Marta Kubišová existuje a je z našich zpěvaček momentálně nejpopulárnější.
Další věcí je, že fanouškovské FB skupiny mají i další interpreti, takže by bylo nutno nějak zredukovat hlasy i dalším zpěvákům, zpěvačkám a skupinám (algoritmus, jakým by se něco podobného dalo provést, si vůbec nedokážu představit, ani jako člověk, používající statistické analýzy ve své práci). Pokud se to neudělá i u nich, tak seškrtání hlasů pro Ortely zapáchá tím tuplem.
Další věcí je to s čím přišel JXD (jak s ním často nesouhlasím, tak v tomto má pravdu): Proč postihovat "hecování" ke hlasování pro někoho na Facebooku a ne tu samou činnost, prováděnou per hubam třeba na procovišti, ve škole apod.? Když tedy v domově seniorů v jídelně něktetá z klientek prohlásí: "A hlavně nezapomeňte dát hlas našemu zlatému Kájovi!", tak by se měly příslušné hlasy Karlu Gottovi seškrtat? Je to prostě totální nesmysl!

Současný stav

Naštěstí jsme ještě v situaci, kdy prototalitní agentura nemůže předstírat, že nějaká skupina Ortel a zpěvák s pseudonymem Ortel neexistují, případně, že jim nedošly žádné hlasy.
Agentura navíc zůstala coby onen jakešovský "kůl v plotě". Všichni ji opustili, sponzor pohrozil ukončením podpory, Kabáti a Michal David, kteří byli touto agenturou podvodně posunuti na lepší pořadí se hlásí o pořadí, které jim přisoudil skutečný počet hlasů. Dokonce i Karel Gott (který dostal více hlasů než Ortel těch nekorigovaných) dal svého slavíka k dispozici.
Strhla se také obrovská vlna nevole, která jasně ukázala, jak malou mají pražskokavárníci mezi normálními lidmi podporu a jak málo tito neomarxističtí fašistoidé mohou názory norálních lidí ovlivňovat.
Bylo možno zaznamenat i sílící hlasy, že takto normalizačně zfalšovaná (kdo ví, co všechno se dělo v dřívějších letech, akorát se to neprovalilo) soutěž by měla nejspíš skončit, než nadělá ostudy ještě větší kopec.


Dopad

Už jsem zaznamenal v diskusích reakci, že je škoda, že tato soutěž probíhá tak pozdě. Pokud by běžela dříve, nebyl by pro nikoho z charakterních zpěváků a muzikantů, kteří manipulativně vzniklé pořadí v soutěžři odmítli, problém získat patřičné podpisy ke kandidatuře na presidenta, i patřičné hlasy při volbách. Takový Michal David nebo šéf Kabátů (o Karlovi Gottovi ani nemluvě) by mohli drsně zatopit všem kandidátům pražské kavárny. A vzhledem k jejich občanským postojům bych s nimi měl menší problém než s naprostou většinou Zemanových konkurentů.
Pokud se pořadatelům nepodaří nějakou rozumnou formou ze skandálu vybruslit (doporučoval bych stání na sviní kůži a sypání si hlavy popelem), což vzhledem k jejich presentovaným politickým postojům a naopak presentované nechápavosti a ublíženosti nepředpokládám, tak tahle soutež prostě skončí. Nebo alespoň přejde do nějaké agónie.
Opravdu neznám právní stav, tj. nakolik má agentura smluvně zakotveno něco ve smyslu: "buď slavík pod naším vedením nebo žádný", případně zda má zabukovaný i název zlatý slavík z doby předrevoluční, pod nímž by mohla být soutěž zresuscitována s jinými pořadateli. Nicméně se obávám, že pořadatelé, a také vzhledem k tomu, jak se k celé kauze staví ve smyslu vymýšlení naprosto nejapných blábolů, které mají jejich manipulaci s hlasy vysvětlit, vykázali totální neschopnost a nekompetenci, která skutečně může tuto soutěž zlikvidovat. Třeba tím, že lidé přestanou posílat hlasy a vybraní muzikanti přestanou jezdit na vyhlášení výsledků.
Ze soutěže by se pak mohlo stát něco na způsob "festivalu angažované písně" ovšem s tím, že pořadatelé nemají možnost někoho k účasti nutit, jakou měl předlistopadový režim. Takže by se pouze předváděly politicky (=neomarxisticky) angažované skřeky "hudebníků" třetí či čtvrté kategorie, přibližně na úrovni "vrcholných" výkonů "hvězdné pěchoty" ze Superstar (věnuji pietní vzpomínku "Aničce Dajdou"). Pokud by tyto skřeky byly patřičně otextované, mohly by zapůsobit asi stejně, jako gaypornoherec v čele "Evropských hodnot".

Český slavík, podobně jako ten zlatý, ukázal, že umění je s politikou (a zejména tou extrémistickou, jakou předvedli jeho pořadatelé), neslučitelný, a že z pokusů o zneužití takovéto soutěže k diktování extrémistických politických postojů normálním lidem nemůže vzejít nic dobrého. Zejména v situaci, kdy je společnost alespoň o něco svobodnější, než jak tomu bylo za normalizačního režimu.

1 komentář:

  1. Na jedné straně nechápu, jak ty arogantní blby vůbec mohlo napadnout manipulovat s hlasy a zároveň s tím o tom veřejně hovořit. Na druhou stranu jsem rád, že to udělali, aspoň se to provalilo navenek a diskutuje se o tom, jak vidno bouřlivě, což je jenom dobře. Soutěž je mi srdečně ukradená již od dob, kdy zatloukla hlasy Martě Kubišové. Chvíli to vypadalo nadějněji, ale když na to přijde, nehlasoval jsem v ní ani tehdy, ani teď, může mi být srdečně ukradená i nadále. Předpokládám, že to tu agenturní partičku potrestá. Sponsorovi bych radil, aby tyhle blby přestal nadále financovat. Mohl by jim případně zaplatit za postoupení práv k soutěži dále si to vést sám, podle svého. Rozhodně by se měl od manipulace s hlasy důrazně distancovat. Kdyby mu nechtěli práva odprodat, měl by je v tom nechat finančně utopit, proces by to měl být rychlý.

    Ona jedna věc totiž je, když nějaký nafoukanec (nevím na co a z jakého důvodu) odejde z předávání cen. Nafoukanec je tam sám za sebe a ať si tedy dělá co chce a uzná za vhodné, je to jeho ostuda. Úplně jiná věc je, když skupina arogantních blbů začne manipulovat s hlasy a konečnými výsledky proto, že se jim nelíbí, kdo že to vyhrál. A k čemu tedy soutěž a hlasy vůbec jsou? Pak si rovnou mají stanovit, že o vítězích nerozhodují hlasy ale porota, jenže to by každý věděl, že tam nemusí chodit že? Nejlepší ze všeho tedy bude buď soutěž zrušit, nebo má-li existovat nadále, nesmí jí mít nadále na starost tato agentura. Nebude-li toto uspokojivě vyřešeno, neměl by se jí účastnit nikdo, kdo si váží sebe sama.

    OdpovědětVymazat