úterý 18. března 2014

Mystérium hodné Bigglese

8. března zmizel Boeing 777 na cestě z Kuala Lumpur do Pekingu. Aby bylo jasno, je to "kráva" dlouhá 63,7 m a s rozpětím křídel 60,9 m.
V dnešní době jsou oficiálně přiznávány (a to už od konce minulého století) špionážní družice, schopné vidět (byť ne jednoznačně identifikovat) tenisový míček na kontrastním pozadí (tedy, nerozeznaly by ho od přibližně kulatého chumáče papíru stejné velikosti).
Neoficiálně existují zprávy o schopnosti identifikovat noviny, držené osobou v ruce (přečtou písmena v záhlaví a podle rozložení titulků a článků se dá buď pravděpodobně nebo s jistotou identifikovat číslo). Nejde o zkvalitňování optiky, ta je kvalitní dost a dost, ale o potlačení efektu chvění vzduchu, respektive lomu na hranicích jeho hustších a řidších, teplejších a studenějších vrstev, které obraz rozostří, ale ze série obrázků téže scény lze zrekonstruovat ideálu blízký (ideál = Země bez atmosféry) obrázek. Letadlo této velikosti by mělo být viditelné i na obrázcích meteorologických družic, byť údajně existuje dohoda, že k těmto obrázkům nemají přístup profesionální vyhodnocovači leteckých a družicových snímků, pracující pro různé speciální služby.
Jsem tedy dosti překvapen tím, že se zatím nepodařilo nalézt snímky různých zpravodajských a meteorologických družic, na nichž by se dalo toto letadlo sledovat i v čase poté, co už přerušilo spojení a vyrazilo (zřejmě) k neznámému cíli.
Na hledání současné pozice letadla by se dala nasadit i technika, která se používá např. při studiu podpovrchových struktur na Měsíci, tedy skenování vlnovými délkami, pronikajícími pod povrch. Je mi jasné, že se jednotlivé státy budou něčemu podobnému bránit (ukázaly by se tak ledasjaké zajímavé objekty), ale např. proskenování mezinárodních vod a následná identifikace nalezených objektů (nedělejme si iluze, vraků tam asi bude dost a dost) by mohly jednoznačně vyloučit eventualitu pádu do moře.
Nehledě k tomu, že poté, co letadlo sestoupilo k atypicky nízkém letu, lze očekávat, že bylo pozorováno i z lodí, plujících v dané oblasti.


Faktem je, že je zde mnoho podezřelých okolností
- Mezi cestujícími byly osoby s kradenými pasy, tající svou skutečnou identitu. Lze předpokládat, že byly zapojeny do nějaké nepravosti. Doufejme, že na tomto poli nastane reakce, kdy letecké (ale i jiné) společnosti začnou pracovat s databázemi ukradených dokladů, které jsou veřejně dostupné zásluhou Interpolu.
- Komunikace letadla s letišti byla odborně vypnuta. Buď byl pro akci získán někdo z posádky, nebo se někdo dlouho připravoval na to, jak toto opatření technicky provést.
- Posádka letadla byla dvanáctičlenná, tudíž by měla zvládnout nějakou akci provedenou malým počtem lidí, přinejmenším do odeslání signálu SOS.
- Někdo odborně přesměroval volání na mobily cestujících tak, že "zvonily" v úplně jiné destinaci, kterou se navíc nepodařilo identifikovat. Toto opět vyžaduje dosti speciální odborné znalosti.

Z výše uvedeného plyne minimálně to, že tato akce, ať už dopadla úspěšně a letadlo někde je, nebo únosci (či posádka pod jejich tlakem) nezvládli pilotáž a skončili v moři (záhadně, bez trosek), byla důkladně a patrně i dlouhodobě připravená. O to víc by měly jít stranou veškeré konvence a letadlo by mělo být hledáno i prostřednictvím běžně nedostupných a nevytěžovaných informačních zdrojů.
Proč si myslím, že je tak důležité, aby se letadlo našlo? Jistěže jde i o ty více než dvě stovky lidí (které na této početní úrovni zůstanou asi i po odečtení únosců), nicméně, s prominutím, je ještě důležitější odhalit způsob, jakým to bylo provedeno. Protože pokud se tato akce povede, přijdou další a další. Což je, s trochou bezcitného cynismu, větší problém než suma potenciálních obětí z letu MH370.

A proč ten název?
Jakub Bigglesworth, řečený Biggles, se po skončení první světové války (kdy řemeslo vojenského stíhače přestalo být perspektivní) stal detektivem Scotland Yardu, specializovaným na zločiny související s letadly (ať už zaměřeným proti letadlům a jejich posádkám, tak i těch, které letadlo využily jako nástroj zločinu). Podivné zmizení letu MH370 by bylo přesně takovou událostí, po níž by se se svými pomocníky přestal v kanceláři zvířecky nudit a začal rychle leč uvážlivě organizovat pátrání.

1 komentář:

  1. Bravo Pergille! Téma jak pro SF. Ale realita bude ještě zajímavější - pokud se něco dostane ven.

    OdpovědětVymazat