sobota 9. května 2015

Patří Jidáš ke všeobecným znalostem?

V souvislosti s posledními státními maturitami se rozhořel spor ohledně otázky, zda je či není správné požadovat po maturantech, aby pojmy zrádce + "Iškariotský" spárovali s pojmem "Jidáš".
Většina autorů, kteří se této zhovadilosti zastávají, argumentuje tím, že pojem "Jidáš" je obecně známý a přešel i do hovorového jazyka. Poněkud ignorují fakt, že maturant zde měl rozpoznat ono "Iškariotský", což už do obecných pojmů zcela jednoznačně nepatří.
Jinými slovy, zastánci této zhovadilosti záměrně hovoří o něčem zcela jiném, než ti, co na ni poukazují.
Pokud se na to podíváme ze širšího hlediska, tak se objevují dvě věci:

  1. Je prosazovaná "jednotná státní maturita", přitom na jednotlivých druzích škol se čeština probírá velmi různým způsobem, což je dáno i hodinovou dotací. Takže na gymnáziích se nějaké biblické příběh coby věci odkazované či parafrázované v literatuře mohou probírat (nicméně ani tam nemusí padnout ono spojení "Jidáš Iškaiotský", na které byla zaměřena příslušná otázka), na středních odborných školách skončí informace mnohdy tím, že Bible se dělí na Starý a Nový Zákon. A otázky opravdu "jednotné státní" maturity by měly tedy obsahovat věci z toho základu, který probírají všechny typy škol, jinak je taková maturita v podstatě bezcenná.
  2. Druhá věc je, že takto položená otázka zcela jednoznačně preferuje studenty, kteří prošli náboženskou výchovou. Škola by měla být nábožensky zcela neutrální, proto je otázkou, zda by se ve státní maturitě vůbec měly vyskytovat otázky, související s nějakými náboženskými bláboly, a to kterékoli provenience (nejen křesťanské, nebo "židokřesanské"). Je otázka, nakolik se v případě této otázky jednalo o záměr, aby studenti s mozky vymytými náboženstvím měli nějaký bonus.

Je tedy zcela správné, že řada studentů cítí tuto otázku jako jednoznačnou "podpásovku" a IMHO by bylo třeba vystavit ministerstvo takovému politickému tlaku, aby přerušilo spolupráci s těmi, kdo uvedené maturitní testy připravovali, a to jednou provždy.
Jak jsem uvedl: pokud by byl otázka formulována obecně na jméno zrádce, nebo na obligátní odměnu zrádců atd., bylo by to OK, protože se tyto věci opravdu v obecné mluvě, nebo i v krásné literatuře běžně vyskytují. Pokud byla otázka (jakože byla) formulována na spárování "Jidáš" a "Iškariotský", což se v obecné mluvě nevyskytuje (snad mimo náboženstvím potižené skupiny) a v krásné literatuře jen výjimečně (použitý citát byl ze seriálu problematických uměleckých kvalit a vyhraněně politizujícího), tak rozhodně ve státních maturitních otázkách neměla co dělat.

5 komentářů:

  1. Tak tohle si nemyslím.
    Není třeba být věřící, studovat Bibli, aby člověk něco i Kristu a Jidáši věděl. Narazí na to v podstatě kdekoliv. Je ale pravda, že bych raději viděl otázku: "Kdo dostal třicet stříbrných?"
    Nemůžeme čekat od děcek, která se pohybují ve světě tabletů a Facebooku, že by měli všeobecné vědomosti z naší křesťansko-židovské kultury / civilizace.
    Ať se vztekáme jakkoliv, jsme židovsko-křesťanská kultura a ještě (snad) dlouho budeme.

    OdpovědětVymazat
  2. A proč ne třeba křesťansko-komunistická? Reálsocialistická totalita je stejným historickým faktem jako totalita katolická. Obojí je dobré znát jako odstrašující příklad. Kolik dostal Jidáš a jaké měl příjmení je ovšem zcela nepodstatné.
    Zkoušet má smysl pouze znalosti přírodovědné - ty jsou objektivní a stejné tady jako na druhém konci Galaxie, a nemění se ani při změně společenského zřízení. S uměním by měl být student seznámen, ale nemá smysl ho z toho zkoušet, kromě řemeslných základů umění.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono do toho uměleckého řemesla patřilo i dost podrobností naukového charakteru, např. jaké atributy se malují jednotlivým svatým.

      Vymazat
    2. To Z.Ž.:
      Jak dlouho v našich krajích řádilo křesťanství? Jak dlouho se požádají pogromy na Židy?
      A teď: jak dlouho vydržel komunismus?
      Inu - nesrovnatelné věci. Nikomu to nevnucuji, ale absolutní základy křesťanství i Judaismu by podle mého mínění měl znát každý, kdo si říká vzdělaný člověk. To není náboženství, víra, to je jen dějepis. Kdo se nedokáže použit ze svých dějin, bude je nucen opakovat znovu a znovu, dokud se mu nevede z nich nějaké poučení vyvodit. [;>))

      Vymazat
  3. Exponenciálně rozvíjející se technologie nám umožňuje stihnout za pár let věci, které dřív trvaly několik staletí. Ostatně i ten středověký monoteismus by se jevil jako efemerní záležitost, srovnáme-li ho s trváním pohanství doby kamenné.
    Co se týče maturitní otázky o Jidášovi, tak mnedle tam jsou dva různé aspekty problému: 1) patří to k všeobecnému vzdělání a má to tedy býti vyučováno? 2) Bylo to vyučováno, to jest, bylo uvedeno v některé učebnici? Není přece možné zkoušet znalosti pouze na základě toho, že "to každý přece ví". To by mohli příště požadovat třeba znalost slavných hlášek z filmů ("Do kterého města se odstěhoval Hliník?") nebo televizních reklam.

    OdpovědětVymazat