čtvrtek 15. února 2018

Hra a politika

Tento týden začala být prodávána dlouho avízovaná i očekávaná hra českých tvůrců "Kingdom Come", která má svůj děj i reálie pevně ukotvené v době války mezi posledními Lucemburky na českém trůnu, Václavem IV a jeho bratrem Zikmundem (Ladislav Pohrobek byl Lucemburk jen na půl, po otci byl Habsburk, bratranci Václava a Zikmunda Jošt a Prokop do těchto "her o trůn" zasahovali na nižším levelu a prakticky jen v kontextu spolupráce s některou stranou sporu, byť se Prokop na krátkou dobu před svou smrtí stal Václavovým spoluvládcem, "mladším králem"). Děj je zasazen do doby kolem roku 1394, kdy byl Václav IV. českou šlechtou pod vedením Jošta Lucemburského zadržen a internován.

Ještě trocha historické pikanterie

Jan Jindřich byl mladší bratr Karla IV., po matce Elišce jako on poloviční Přemyslovec. Byl oženěn s "ošklivou vévodkyní", o několik let starší Markétou Pyskatou. Ta po něm patrně již osmi - devítiletém vyžadovala pohlavní styk, což u něho vyvolalo odpor k její osobě a nakonec neschopnost i po pubertě "naplnit" manželství. Došlo k rozluce a Jan Jindřich se odstěhoval na Moravu (sídlil v Brně) a oženil se s Markétou Opavskou, která pocházela z rodu opavských Přemyslovců, založeného levobočkem Přemysla Otakara II. Mikulášem (byla pravnučkou Přemysla Otakara II.).
S ní měl Jan Jindřich šest dětí (před několika lety bylo stanoveno jejich skutečné pořadí, neodpovídající tomu, co se tradovalo v kronikách (a dějepisných knihách jen podle kronik vytvořených): Město Brno totiž platilo speciální berni vždy při narození nového markraběcího potomka. Tato berně byla různá při narození princezny a při narození prince, proto bylo možné identifikovat (příslušné městské účty se zachovaly až do dnešní doby), ve kterých letech se markraběcímu páru narodil chlapec a ve kterých dívka.
Jan Jindřich spolu se svými syny založil kousek od Brna, nyní v Brně - Králově Poli, kartuziánský klášter (najdete ho kousek od Semilasa). Tato řehole byla velmi přísná a mimo jiné zde byla i významná restrikce, kdo s nemnichů smí být v klášterním kostele pochován. Regule připouštějí pouze donátory, kteří provedli založení příslušného kláštera. Když byl tedy v klášterním kostele při průzkumu nalezen "nemnich", bylo vylučovací metodou stanoveno, že by se mělo jednat o Prokopa Lucemburského, protože místa posledního odpočinku jeho bratří a otce jsou známa. Nicméně ostatky byly zkoumány antropologem Emanuelem Vlčkem a typově zařazeny do rodiny. Byla plánována ještě analýza DNA, která je, pochopitelně, přesnější a spolehlivější, ale nevím, zda již byla provedena.

Ohlasy

Ti, kdo hru viděli, ji hodnotí jako vynikající i po stránce podávání historických reálií a reflektování i sociálních vztahů doby, do níž je děj zasazen. Asi moc dobře nepůjde tuto hru vysloveně využít k výuce dějepisu (byť se to dosti nabízí), ale snad některý z osvícenějších učitelů využije např. obrázky a demonstrační videa k osvěžení výuky.
Viděl jsem už výsledky využití herního engine k natočení velmi realistického animovaného filmu (v zahraničí je vícero tvůrců, co se podobnými věcmi zabývají). Asi by bylo možné engine této hry použít ke zfilmování známého Jiráskova románu "Mezi proudy", který zahajuje jeho spisy o hustiské éře a popisuje sociální a politické procesy, na jejichž základě politické zmatky za vlády Václava IV. vedly ke vzniku myšlenkových proudů, směřujících posléze k husitství. Nicméně něco takového je asi dost fantasie.
Velkou pozornost u nás způsobily negativní ohlasy "odborníků" na multikulturalismus (a podobné pavědy), kteří autorům vyčítali rasismus, protože ve hře nejsou žádní černoši ani žádní muslimové. Nepřítomnost těchto "obohacovatelů" evropské civilizace a zejména neochota autorů hry takovéto postavy do ní dodatečně ahistoricky zařadit (třeba udělat z Václava IV. černocha a z jeho bratrance Jošta muslima), vedly u těchto osob k výlevům fašistického řevu, kdy označovaly autory hry za "fašisty", "rasisty" a "xenofoby" (ony, konec konců, nic jiného než takto nesmyslně osočovat ty, kdo poctivě pracují, ani neumějí).

Trochu širší souvislosti

Lidé nejsou hloupí. Jsou schopni bez problémů posoudit, kdo jim co říká a jaká je jeho věrohodnost s ohledem na jiné jeho výroky a aktivity.
To, že v předhusitské době v českých zemích nebyli žádní černoši ani muslimové, je natolik notoricky známý fakt, že by ho měl mentálně zvládnout i horší než průměrný absolvent základní školy. Alespoň z doby, kdy se na školách učilo a neblábolily se tam multikulturalistické pindy a nesmysly.
Za těchto okolností těžko můžeme očekávat, že tlupa "pokrokově liberálních" aktivistů (vzhledem k zavedenosti použijme klidně termín "pražská kavárna") a jejich zahraničních protějšků, prosazující zjevné a bezcenné nesmysly a další zjevné a bezcenné nesmysly hlásající, bude pro normálního, a třebas i podprůměrně vzdělaného, člověka prostě natolik nevěrohodná, že normální lidé nebudou věřit ani jiným věcem, které "kavárníci" hlásají.
Ještě mám v živé paměti, jak soudruh Čulík radostně hlásal, že je na odborném sjezdu (tuším, že bohemistů), odehrávajícím se "v Orleánsu, rodišti Panny Orleánské" (ještě mám schovaný printscreen, asi 24 hodin po mém e-mailu, ale nejspíš mu psalo víc lidí, to stáhl). Nedávno zase autoritativně tvrdil, že v české literatuře se nevyskytovaly žádné fašisticky orientované romány ("Ani za nacistické okupace během druhé světové války nenatočili Češi jediný pronacistický film a nevydali jediný pronacistický román."). Mě stačilo vyhrabat ze zasutějších poliček Neffovo "Něco je jinak", abych tam našel odkazy na několik děl, od meziválečných, adorujících myšlenky Mussoliniho a Hitlera, až po okupační kolaborantské romány.
Soudruh Čulík se profesionálně živí coby bohemista, mě stačilo pouze zcela amatérsky sledovat některé zajímavé úseky historie a dění v české literatuře, abych ho, tak říkajíc, "nachytal na švestkách". Jak bych tedy mohl tomuto člověku věřit to, co hlásá v oblasti politiky, politologie, historie, filosofie (atd.), když zjevně není s to zvládnout na pro amatéra dostupné úrovni ani svůj vlastní obor?
Bohužel, "nachytat na švestkách" není problém prakticky kohokoli z "pražské kavárny" a kooperujících institucí. A zjevné blby, kteří by "přesedlali na elektromobil, protože v zásuvce je elektřiny dost", nebo kteří "by se dívali na televizor při svíčce a elektřinu by k tomu vůbec nepotřebovali", případně by topili v kamnech mrkví coby "biomasou", v této skupině lidí dokáže identifikovat i osoba, obsluhující kravičky v kravíně nebo prasátka ve vepříně. A naprosté většině z těchto lidí dojde, že pokud "kavárníci" hlásají bláboly o tom, čemu oni rozumějí, tak je velmi záhodno nedůvěřovat ani jiným jejich výrokům.

Rozdělení společnosti

Ano, společnost je rozdělená.
Není ovšem rozdělená na nějaké "pokrokové", "humánní" a "liberální" dobroděje versus zapšklé "rasisty", "xenofoby" a "nácky". Je rozdělena na bezcenné, pologramotné blby, hlásající arogantně snůšky zjevných (i méně zjevných, ale přesto identifikovatelných) nesmyslů a jejich přitakávače (kteří dobře vědí, že se jedná o nesmysly, ale podílem na jejich hlásání a vnucování se snaží budovat kariéru), versus normálně myslící a normálně vzdělané lidi, kteří si nechtěji tyto bezcenné blbosti nechat vnutit jako etalon jednání, nebo dokonce myšlení.
Toto rozdělení v praxi ukázaly presidentské volby. Stejně tak je toto rozdělení reflektováno v diskusích o referendu, případně o czexitu.
Opět jde o to, že "hrůzami, spojenými s czexitem" operují především lidé, kteří jsou na našem členství v EU osobně a ekonomicky závislí. Ať už jde o EUroposlance, případně další osoby z EUrostruktur (kteří by si museli najít po czexitu nějakou práci, a někteří z nich i opravdovou) nebo nevládky, živené EUrodotacemi (pro něž by toto parazitování na naší ekonomice, protože z ní jdou na tyto EUrodotace peníze, skončilo).
Normální člověk ví, že v 90. letech, kdy jsme v EU nebyli, šla naše ekonomika dosti strmě vzhůru a neřešily se bezcenné hovadiny, které nám EU nyní vnucuje, snad aby "vykompenzovala" své stále zjevnější ekonomické i technologické zaostávání (o totálním selhání v souvislosti s imigrantskou krizí nemluvě). Normální člověk se tudíž czexitu nemá proč bát a ten by pro něho nepředstavoval "noční můru".
Člověk nadprůměrně informovaný pak ví i to, že EUrodotace jsou, až na nevýznamné množství výjimek, poskytovány jen na bezcenné nesmysly a nutnost "spoluúčasti" na financování těchto nesmyslů jen odčerpává peníze, které (by) mohly být použity daleko smysluplněji.
Stejně se v tomto kontextu obávám, že nyní tolik protřepávané "Čapí hnízdo" je "špatně" zejména proto, že výsledkem je docela smysluplné zařízení, která dává užitek. Není to ani rozhledna v údolí, ani akvapark bez vody.

Jak z toho ven

Je třeba si uvědomit to, co jsem nakousl již v minulém postu. Normální lidé jsou tvůrci základních statků na bazi Maslowovy pyramidy hodnot. Jejich existence ve státě je prostě nezbytná, bez nich by se společnost zhroutila, protože by neměla co konzumovat, ba ani něco, co by za potraviny a další základní životní potřeby mohla směnit.
"Humánní" "liberálové" neprodukují většinou žádné hodnoty, případně dokonce výlučně na společnosti parazitují. A pokud něco smysluplného produkují, jsou to věci s vysokou mírou zbytnosti, bez nichž se společnost v době krize obejde zcela a v době mimo krizi je potenciálních výrobců podobných produktů dostatek. Pokud např. tito lidé vyhrožují, že se odstěhují mimo stát, pak si neuvědomují, že jejich odchod by byl +- ekvivalentní situaci, kdy dítku postiženému roupy dáme pár stroužků česneku nebo Helmirazin.

Hra Kingdom Come a události, spojené s jejím vznikem, tedy názorně ukazuje totální bezcennost "pražských kavárníků" a jejich ideových souputníků ze zahraničí.

2 komentáře:

  1. Ja byt autorem Kingdom Come, tak bych udelal poradnou multikulti verzi, presne ve stylu UnHollywoodu, kde kazdy kladas by byl cerny jak bota. A urcite bych tam pridal prekvapeni, ktere by se projevilo az za po delsim case a za ktere by me asi zavreli.

    OdpovědětVymazat
  2. Největší fór je, že jeden Vávra udělal se svou hrou pro propagaci ČR ve světě víc, než by tisíc Čulíků zvládlo za tisíc let. Sleduju to v přímém přenosu na redditu (https://www.reddit.com/r/kingdomcome/). Lidi z celého světa zkoumají, jak to u nás vypadá, srovnávají to se hrou, sdílejí fotky, dyndají po domorodcích informace o místopisu a historii, plánují si výlety, a přitom ještě před týdnem většina z nich ani netušila, kde Čechy leží, natož jak se jmenoval jejich král v roce 1403.
    Jedna blbá letecká fotka Ratají nad Sázavou tam dostala přes noc osmnáct stovek lajků. ;)

    A co se těch černochů týče... ano, skutečně existují dobové obrázky, na kterých jsou černoši v evropském oblečení. Ovšem existují také dobové obrázky, na kterých zajíci loví lidi a opice jezdí na kozlu...

    OdpovědětVymazat