čtvrtek 5. srpna 2021

DOL stále živý a sporný

Pokud chcete vidět ekologa, jak mu jde pěna od huby, stačí říct "DOL". Toto dílo je v šílené nenávisti všeho, co se blíží politicky k zelené barvě, přestože je to záležitost v principu vysoce ekologická.

Podstata

Na našem území se nachází kontinentální rozvodí povodí tří mohutných řek. Dunaje, který teče do Černého moře, Labe, které teče do Severního moře a Odry, která teče do Baltu. Protože vodní doprava má mnoho předností, včetně nejnižší spotřeby paliva (nebo jakékoli jiné pohonné síly) na tunokilometr, je myšlenka propojit tato povodí kanály velice stará. Jako první, kdo zadal už jakýsi inženýrský projekt (vytyčení tras kanálů, odhad objemu zemních prací apod.) se uvádí náš panovník Karel IV. Od časů Rakousko - Uherska, kdy byla přijata zhruba současná koncepce tohoto vodního díla, platí na trasách kanálů a dalších součástí tohoto vodního díla stavební uzávěra, kterou respektovali jak první republika, tak i němečtí okupanti a následně i komunisté.
Jaké aspekty toto dílo má? Je to v první řadě opravdu propojení povodí uvedených řek, tj. možnost lodní dopravy nákladů v rámci střední a západní Evropy prakticky odkudkoli kamkoli (Dunaj a Labe jsou propojeny s povodím další mohutné Evropské řeky, Rýna).
Další aspekt se velice výrazně týká nás, a to je možnost exportu výrobků našeho dosud existujícího těžkého průmyslu k moři, nebo říčními kanály po Evropě. Tento aspekt je ještě akcentován tím, že Německo pod záminkou ekologie omezilo (ponor a rozměry lodi) Labe za našimi hranicemi, což znamená problémy s odvozem některých mohutných a těžkých výrobků. Zcela jistě se, pochopitelně, nejedná o žádnou ekologii, ale o prostý konkurenční boj. Náš průmysl je pro ně svou cenou a kvalitou nepříjemný konkurent. Pokud by se podařilo propojit povodí Labe s Odrou a Dunajem, přestalo by mít Německo možnost bránit odvozu našich výrobků po vodní cestě. Prostě, jimi vytvořený "špunt" by se dal obeplout.

Lži ekologů

Ekologové se v souvislosti s tímto dílem nestydí naprosto jednoznačně lhát, když hovoří o devastaci konkrétních lokalit, které ovšem trasy kanálů bezpečně míjí. Přestože by dílo znamenalo výrazný odpar vody v oblastech jinak spíš na vodu chudých, nelíbí se jim ani jakýsi "odvod vody z krajiny" (když je pravdou pravý opak). Je také jasné, že život v kanálech a dalších nádržích s dílem souvisejících by zpestřil krajinu a přispěl i k vyššímu výskytu některých chráněných, nebo alespoň vzácných a mizejících, druhů zvířat i rostlin.
Ekologové prostě zcela jednoznačně prohlašují pravý opak toho, co by toto dílo dělalo.
Je také jasné, že když už tu to dílo bude, mohly by na něj navázat i díla další, např. přečerpávací elektrárny, dávající smysl "ekologické" solární a větrné energii. Přivedená voda by se dala využít i pro závlahy a další krajinně pozitivní prvky (včetně nějakých umělých mokřadů).
Ekologové také lžou o možnostech zvyšování přepravy nákladů po železnici. Železniční koridor Bratislava - Brno - Praha - Ústí nad Labem je téměř stoprocentně vytížen a např. přistavění další koleje (nebo dvou kolejí) by představovalo náklady daleko vyšší než vykopání uvedeného kanálu. Stav dálnice D1 také ukazuje obrovské zatížení až přetížení silniční alternativy. Přičemž se po obou těchto dopravních tepnách přepravuje řada zboží, které by klidně lodí jet mohlo, jako např. palivové dříví, stavební materiál, písek, štěrk apod.
Ekologové rovněž kvílejí nad "ničením příbytků" apod., přestože, jak bylo výše zmíněno, je zde už více než sto let stavební uzávěra a obyvatelstvo je více-méně smířeno s tím, že jednou ty bagry přijedou.
Ekologové prostě v okamžiku, kdy jde o nějakou jejich ideologickou ptákovinu, zaměřenou proti něčemu jednoznačně pozitivnímu, jsou schopni hlava nehlava likvidovat i životní prostředí.
Naši soudruzi ekologové také udělili ministrovi Karlovi Havlíčkovi za přípravu realizace propojení povodí Moravy a Odry a za celkovou přípravu vodního díla DOL Ropáka 2020. Vzhledem k tomu, že tento titul získávají až na naprosté výjimky osoby zcela jednoznačně pro náš stát pozitivní, je to spíš od nich pocta, byť to tak jistě míněno nebylo.
K těm Ropákům se obecně ještě vrátím.

Realita

Propojení západo a středoevropských povodí způsobem, že by se prakticky z každého říčního přístavu podařilo doplout do kteréhokoli jiného by rovněž posílilo v současné době oslabenou dopravu na povodích izolovaných. Výš jsem už napsal typy, které by mohly pomoci našim přetíženým silnicím a železnicím.
Je zde, pochopitelně, ještě i aspekt postcovidový: V souvislosti s chronickou covid epidemií, která bude trvat patrně ještě celá léta nebo i desetiletí, s vysokou pravděpodobností vzroste význam domácí, případně vnitroEUrounijní rekreační dopravy. V situaci, kdy se uzavřou zámořská letoviska, případně budou nesnesitelně prudit bojovníci proti CO2 vůči letadlové dopravě, může být cesta rekreačním plavidlem s daleko nižší uhlíkovou stopou docela zajímavou alternativou. Včetně možnosti rozestření rekreačních příležitostí kolem této dopravní cesty, pořádání zájezdů (rekreačních i poznávacích mezi přístavy na této trase a zajímavými objekty).

DOL tedy můžeme považovat za dílo veskrze pozitivní (tedy, pokud nebude totálně zmršeno, a to by dalo asi dost práce) a pokud je zvládneme vybudovat, zůstane tu něco, z čeho budou mít benefity, a to nejrůznějšími způsoby, i naši vzdálení potomci. Musíme to ovšem prosadit ekologům, Evropské Unii i Německu navzdory.

9 komentářů:

  1. Podívejte se, jak skončil kanál Rýn - Mohan - Dunaj. Nevydělá zdaleka ani na holý provoz, o nějaké návratnosti investice nemá vůbec smysl mluvit.
    Následkem bruselské péče vcelku nepochybně poklesne průmyslová výroba, Green Deal zabije zejména materiálově či energeticky náročnou produkci.
    Tak leda kdybyste chtěl mít pokračování Nové hedvábné stezky, to by se mohl kanál hodit, zvlášť až se bude vozit i písek a štěrk z Číny ...
    Viktor Š.

    OdpovědětVymazat
  2. 1. Čím bude síť vodních cest kompletnější a komplexnější, tím bude použitelnější (pokud to nedopadne jako ve známé povídce "Podzemní dráha Möbius" :-) )
    2. Úpadek výroby a ekonomiky vůbec nesmíme připustit, jinak nám doslova a do písmene půjde o krk.
    S trochou nadsázky: Občanská válka by byla menší zlo než přijetí New Green Dealu.

    OdpovědětVymazat
  3. 1) zmíněný Rýn - Dunaj ukazuje, že poptávka prostě není. A to jde o spojení tradičních vodních tras.

    2) už jsme připustili. Green Deal je přijat, pokud dnes kupř. VW rve miliardy do elektromobilů a auta nechává jen "dožít", má většina subdodavatelů v automotive před sebou posledních pár let života. Co to znamená pro státní rozpočet je jasné.
    Rosatom byl jako dodavatel znemožněn, i když tu nějaký průmysl zůstane, nebude energetika, která by ho napájela.
    Banky mají zakázáno financovat ideologicky nevyhovující podniky, bez zeleného razítka tedy půjde provozovat tak nanejvýš zámečnickou dílnu, ne průmyslovou produkci.

    Ano, máte pravdu - tohle je horší jak válka. I kdyby se někomu rozsvítilo, budou ztracené zdroje i trhy, vazby mezi subjekty a hlavně lidé, kteří umí něco jiného než žádat o dotace a hezky žvanit. Podnik po kobercovém bombardování lze postavit na nohy snáz, než po téhle katastrofě.
    ---
    Asi si to budeme muset vyžrat do dna. Půjde to sakra z kopce, ale při troše štěstí to tady za pár set let bude zase k rozumnému životu.
    Viktor Š.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proto doporučuji podporu exitových stran a neslyšet na blábolení o reformách organizace, která je z podstaty věci nereformovatelná.
      My si to do dna vyžrat nemusíme, můžeme (asi s celou V4 a patrně by se přidaly i další státy) prostě odejít a občanstvo E12 ať si to do dna opravdu vyžere. Zaslouží si to, mj. i jako výchovnou lekci.

      Vymazat
  4. problém je v tom že o lodní přepravu asi nikdo moc nestojí, dnes se všecky dodávky řeší "just in time". Radši 1000 tun štěrku v nákladních autech 200 km na silnici, co budou jezdit co čtvrthodinu furt, než 1000 tun v lodi na řece, co připluje za týden, pak se bude dva dny vykládat a těch posledních 20 kilometrů stejně pojede na autech. 0Ze je to na autech mnohem dražší? Však on to někdo zaplatí. Ideálně stát.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se dá řešit ekonomickými prostředky. Prostě ty "sklady na kolech" dostatečně zdanit či zpoplatkovat tak, aby se nevyplatily.

      Vymazat
    2. Místo nejkratší cesty autem jedete do přístavu, tam překládáte, vezete lodí nikoli nejblíž stavbě ale do vhodného přístavu, znovu překládáte ...
      Někdy to možná bude výhodnější, než štěrk rovnou odvézt autem, kolik takových případů ale bude? Pár procent z celkových objemů.

      Viktor Š.

      Vymazat
    3. Pokud zelení prosadí New Green Deal, tak jízda náklaďáku na větší vzdálenost bude tak drahá, že to prostě nepůjde. I emisní povolenky na pohonné hmoty by mohly vyvolat podobný fenomén.
      Taky ještě zbývá možnost to auto na loď naložit celé a dovézt je co nejblíž k cíli. Odpadá překládání. Akorát by to auto bylo zablokováno na delší dobu než cestováním po silnici.
      Na druhé straně, pokud by to byl elektromobil, mohl by se po cestě dobít.

      Vymazat
    4. Pokud prosadí Green Deal, ztrácí jakékoli racionální uvažování význam. Pak nebudeme řešit štěrk ale chleba a nezbývá než doufat, že propad bude tak brutální, že vyvolá i brutální odezvu.

      Viktor Š.

      Vymazat