pátek 7. července 2017

Uříznou nám klerikálové světovou ostudu?

Věřící soudruh Jan Čižinský (starosta Prahy 7 za KDU-ČSL) vyvíjí snahu, aby  mohl pochovat "lidské pozůstatky", které jsou podstatou světoznámé výstavy Bodies.

Proč Praha 7

Protože na jejím území se nacházejí výstvní prostory, kde je umístěma výstava Bodies. Ta už jednou v republice byla, od té doby do ní přibyly nové exponáty.
Policie ČR se vyjádřila k žádosti věřícího soudruha v tom smyslu, že společnost, která výstavu provozuje, má v pořádku veškeré dokumenty, z nichž jasně plyne, že exponáty, lidská těla, která prošla metodou tzv. plastinace, při níž jsou tekutiny ve tkáních nahrazeny plastem, jsou vystavována naprosto legálně.
Soudruh starosta ovšem už vybral na jednom z pražských hřbitovů hrobku, do níž by případně exponáty přesunul.

Co hrozí

Pochopitelně, pokud bychom to vzali "z mosta do prosta", tak církev v řadě kostelů (a na ně navazujících prostorách, např. kostnice) vystavuje lidská těla, mnohdy rovněž nějakým způsobem upravená. Může se jednat o "ostatky svatých" (doporučuji Vondruškovu sérii o sběratelích ostatků, aby si čtenář udělal představu, o co se asi tak jedná), někdy ve schránkách z drahokamů, drahých kovů. skla apod., někdy dokonce s "doplněným" zbytkem těla (velice často z vosku) a někdy i s oblečením (které je pravidelně převlékáno, jako např. na mumii V. I. Lenina), jindy jde o části lidských těl "natur", jako je např. uschlá ruka, zavěšená pod klenbou vstupní prostory chrámu sv. Jakuba na Starém městě, Praha.
Pokud by tedy stát měl být důsledný, musely by zcela jistě i tyto lidské pozůstatky (snad s výjimkou těch, o nichž by odborná expertíza prokázala, že se jedná o zvířecí kosti) být zabaveny a někam "vhodně pohřbeny.
Stejný osud by pak mohl potkat i řadu exponátů z mnoha muzeí.
Věřící soudruh nám zde tedy vehementně otevírá Pandořinu skříňku, bez ohledu na to, že by se odklopení jejího víka mohlo snadno obrátit i proti víře, k níž se hlásí (resp. jejím provozovatelům a organizátorům).
Navíc by se jednalo o celosvětovou ostudu, akcentovanou tím, že jsme jeden z nejateističtějších států na světě (a zcela určitě vedeme v Evropě) a přitom bychom si nedokázali poradit s diktátem křesťanských bigotů.

Námitka

Asi jedinou relevantní námitkou proti výstavě je podezření, že alespoň některé preparáty jsou těly čínských disidentů a dalších bojovníků proti tamnímu režimu.
Uvedená námitka zcela jistě hraje na city, nicméně se nikdy nepodařilo prokázat, že by se na výstavě takováto těla vyskytovala.
Budu navíc velice ošklivý: Pražská kavárna a podobné instituce a organizace mají plnou hubu umučených čínských disidentů, přestože tamním poměrům houby rozumějí, analogie se navozují docela obtížně a zkušenosti po roce 1989 ukazují, že řada disidentů u nás byla pěkná kvítka, která si dupnutí na kuří oko od Husákova režimu docela zasloužila. Včetně toho, že "disidentovali" i komunisté, kteří se při nějakém vnitrostranickém boji přidali k nesprávné partě (co nevyhrála) a jinak měli máslo na hlavě a krev na rukou prakticky ve stejné míře jako ti, co je z KSČ vykopli a pak jim dupali na kuří oka (obrazně řečeno). Čína je prostě tvrdší, a tam i takové půtky dodnes končí úhynem poražených.
Poslání předchozího odstavce: Vůči vystavování plastinovaného masového vraha Slánského (např.) bych neměl nějaké zásadní námitky, přestože byl odsouzen komunistickým tribunálem.
Nicméně, jak jsem uvedl výše, nic z toho se vzhledem k Bodies neprokázalo.

Celkové zaměření

Je vcelku jasné, že výstava Bodies je velice názorná (Komenský by měl radost), byť více připománá raně novověké Theatrum anatomicum než 3D obrázky z anatomického atlasu. Nicméně kdo chce, ten se poučí, kde je v těle jaký orgán, jak vypadá, kudy jdou cévy apod. Pochopitelně, řada z těchto vědomostí se dá uplatnit např. při první pomoci (kdo výstavu shlédnul, může si vybavit patřičný exponát a rychleji a bezpečněji najít odpovídající tlakový bod k zastavení krvácení při úrazu (apod.).
Výstava pracuje s výtvarným dojmem, který u části lidí může povzbudit zapamatování daleko lépe, než obrázek v učebnici.
Další věcí je, že kdyby tam byly vystaveny obrázky z anatomického atlasu (případně z příručky pro první pomoc), tak by tam nepřišlo zdaleka tolik lidí, a to ani tehdy, když by to bylo zadarmo.

Proč křesťan prudí

Řekněme si to upřímně, církev byla vždy proti vzdělávání (pokud nebylo vázáno na ideologickou indoktrinaci a vymývání mozků) a silný odpor měla zejména vůči somatologii (nauce o lidském tělě, jeho stavbě a funkcích). V podstatě od jejího nástupu k moci až do přelomu renesance a baroka byly pitvy nezákonné (mj. to velice nahrávalo zločincům), což do jisté míry substituovalo katovské řemeslo, protože "mistr ostrého meče" se při vivisekcích odsouzených ledasčemu přiučil a mnozí z této profese se poté stali vyhledávanými ranhojiči (dokonce existovalo ustanovení, pro různé země a doby se mírně lišící, podle něhož se určitý počet provedených poprav rovnal absolutoriu školy pro ranhojiče).
Uvedená negace vzdělání je vcelku pochopitelná, protože pouze nevzdělané masy jsou s to přijmout náboženství se všemi jeho nesmyslnostmi, nelogičnostmi a protimluvy (týká se všech tří "abrahámovských" návoženství, z nichž křesťanství dopadá nejlépe, ale ovšem pouze na základě známého faktu, že "mezi slepými ..."
Takže Bodies mohou věřící ovečky poučit a některé preparáty, ukazující určité nesmyslnosti či nahodilosti v lidském těle, mohou dokonce vyvolat i obraz, ó hrůzo!, slepého hodináře, který ta těla bastlí bez jakékoli celkové představy, jak to bude fungovat. Něco takového je, pochopitelně, zcela nežádoucí.

Věřící soudruh starosta nám tedy názorně předvedl, že křesťanství nějaký zásadní pokrok v posledních staletích neučinilo, jen je více tisknuto ke zdi stále váíce sekularizovanou společností. A připomenulo nám, že je nutné na věřící soudruhy čas odčasu přidupnout a zakroutit podpatkem.

6 komentářů:

  1. odklopení jejího víka mohlo snadno oprátit i proti víře
    přidupnout a zakroutit podpadkem

    no, spíš bych se obrátil na podpatku a odešel jinam ;)
    (b/p a d/t jsou na klábosnici dost daleko od sebe, to asi nebude překlep)

    OdpovědětVymazat
  2. Je to mnohdy až trapně úsměvné, jak se některé nuly kolem nás snaží zviditelnit se okopáváním či zadupáváním do země něčeho mnohem viditelnějšího a důležitějšího, nežli jsou ony samy.

    OdpovědětVymazat
  3. Jj, Draku, jsem nula a snažím se zviditelnit. Mám na to spolehlivou metodu, která v tomto případě zafungovala: zapomněl jsem do komentáře uvést "NEZVEŘEJŇOVAT-OPRAVIT", což jinak normálně dělám (nebyl to první komentář takovéhoto typu, který jsem Pergillovi poslal) Tolik k té snaze zviditelnit se.
    Přeji hezký den :)

    Pergillovi: Ta metoda se opravdu jmenuje "plystinace" ? Nevím, proto se ptám.

    OdpovědětVymazat
  4. Omlouvám se, opravím. Překlep a x y (i v dlouhé varientě) se mi stává často.

    OdpovědětVymazat
  5. Jen na okraj (nemusí být zveřejněno)
    a/y pochopím jako banální překlep (na české klábosnici jsou pod sebou, v dlouhé variantě vedle sebe). Co ale nechápu a stává se mi to poslední dobou dost často, je záměna a/e. To už je na klávesnici trochu dál a i jiným prstem (klávesnice je moje "lopata", jsem programátor už nějakých 44 let, píšu celkem hbitě všemi osmi). Asi počínající stařecká demence, nebo že by ten němec, jak von se jmenuje?
    Hezký večer
    Petr

    OdpovědětVymazat
  6. Jsme v Čechách, není ten nápad s tím pohřbem ostatků obyčejná hospodská švejkovina? Z tohoto úhlu pohledu by mi nepřipadlo divné, že by se někdo pobavil tím, že vymyslí takovouto kravinu, ale to, že jí zkusí i realizovat to už mírou recese možná předčí i Jardu Haška a jeho kumpány.

    OdpovědětVymazat