neděle 10. července 2016

Měli by cyklisté mít řidičský průkaz?

Můj názor je, že by cyklisté měli mít řidičský průkaz. V následujícím textu se pokusím ukázat, proč by tomu tak mělo být.

"Cyklizace", kterou prosazují "zelení" má také svou stinnou stránku, kdy potenciálně dostává na kola lidi, kteří by neměli být jinými účastníky provozu než chodci. Je také třeba si uvědomit, že pohyb vlastní svalovou silou vede, zcela jistě u netrénovaných nebo málo trénovaných, k poklesu pozornosti vůči okolí, protože má dotyčný co dělat s pohonem kola vlastními svaly.
Toto nutně zvyšuje riziko havárie. To nadále rostě ještě s tím, když dotyčný má jen kusé informace o tom, jak se má na silnici chovat, a jak se mají chovat ostatní.

Nejde o nějakou buzeraci

Jsem hluboce přesvědčen o tom, že řidičský průkaz je pro cyklisty potřebný, a že bez jeho zavedení bude nadále přibývat dopravních nehod, zaviněných cyklisty.
Cyklisté podle mého soudu zaviní podstatně více nehod, než kolik ukazují oficiální statistiky, což je dáno mj. i tím, že nejsou pojištění, a aby se nějaké peníze z pojišťovny získaly, musí nehodu "zavinit" řidič automobilu. Dalším faktorem je nepojištěnost cyklisty (absence povinného ručení) = nehoda zaviněná cyklistou znamená dlouhé tahání po soudech s nejistým výsledkem.
Jen málo cyklistů jde naprosto zjevně po zisku "Bouchalova poháru", přičemž vyrobí tak drsné porušení zákonů, že nezbude nic jiného, než připsat vinu jim (bez ohledu na negativní ekonomický dopad pro další účastníky nehody).
Naprostá většina cyklistů se na silnici nebo jiné komunikaci prostě nesmyslně motá, až nakonec zaviní nehodu, mnohdy i takovým způsobem, že jí cyklista ani není přímo účasten. Je to proto, že si cyklisté vyžadují podstatně větší míru pozornosti od ostatních účastníků dopravy, kterým pak už nemusí zbýt kapacita na řešení dalších akutních problémů. Navíc cyklista tím, že je daleko zranitelnější než ostatní účastníci dopravy, si vynucuje větší míru ohledů.
Jako naproto zásadní problém vidím to, že cyklisté mají (až na výjimky) jen velice mlhavé představy o dopravních předpisech a výsledkem tohoto stavu je i skutečnost, že nedokáží predikovat, co udělá další účastník silničního provozu, chovající se podle platných předpisů. Právě proto se chovají chaoticky a nevyzpytetelně, což zvyšuje riziko vzniku dopravní nehody v jejich okolí.

Jaký asi rozsah znalostí potřebují?

Dle mého soudu by stačila nějaká obdoba ŘP pro malé motocykly, která pokrývá patrně vše, co cyklista potřebuje vědět.
Obsahuje patrně vše důležité o tom, jak se mají chovat další účastníci silničního provozu, jakým způsobem budou při daných dopravních značkách "řešit" křižovatku nebo nějakou jinou standardní situaci. Budou chápat i značky, zakazující odbočování tím či oním směrem (což byla věc, která se stala osudnou onomu zmíněnému Bouchalovi, který odbočoval do zákazu a ještě před rozjíždějícími se automobily).

Vedlejší efekt

Existence ŘP na bicykl by také mohla vyvolat postupné odstranění těch cyklistů, kteří nejvíce ignorují dopravní předpisy a jsou ohrožením provozu.

Cyklista, aby se mohl stát plnohodnotným účastníkem provozu na komunikacích, potřebuje mít garantovanou sumu znalostí a dovedností, která je pro provoz kola na silnici zapotřebí.

7 komentářů:

  1. Úroveň znalostí i dovedností je u řidičské i cyklistické veřejnosti nevalná a co je mnohem je fakt, že neustále klesá. K tomu navíc se objevuje čím dál tím víc nemístného sebevědomí a agresivity. Ruku v ruce je to nebezpečné pro všechny zúčastněné, arogantní blbec je totiž nebezpečný jak sobě, tak okolí.

    Nevím, jestli by cyklisté měli mít řidičský průkaz, nemám na věc jednoznačný názor, ale rozhodně jsem si jist, že by kola i cyklisté měli být mnohem snadněji identifikovatelní než je tomu dosud a nebylo by od věci čas od času i jim na určitých místech změřit rychlost a případně za její nedodržování napařit pokutu. Navíc cyklisté si zpravidla s chlastem či trávou nelámou příliš hlavu, takže i toto by nebylo od věci začít důsledně potírat. Stejně jako telefonování za jízdy bez handsfree, což je vidět jak na kolech, tak v autech. Zajímavé je, že na motorkách ne, ale tam se tomu tak moc nedivím, tam by to až příliš zavánělo sebevraždou vzhledem k rychlostem, jakými se motorky zpravidla řítí.

    OdpovědětVymazat
  2. Konecne nejaky clanek s kterym nesouhlasim, uz jsem se bal ze se nedockam.

    Ridicak: Tam se naucite treba ze "Mezinárodní řidičský průkaz vydaný Českou republikou" "Neopravňuje k řízení motorových vozidel na území České republiky". Moooc uzitecne.

    Ktere hovado ty testy vymysli? Tohle ma stat na tom prukaze, kdyz uz to teda musi byt tak debilne.

    Samozrejme, nejake vzdelani o znackach a pravidlech je potreba. Ale to patri do normalni skoly, protoze to potrebuje kazdy, i chodec. A "chodicaky" doufam zavadet nechcete.

    Navic je to radove uzitecnejsi nez cokoliv jineho, co se uci. Alespon vzhledem k narocnosti ano, naucit se par znacek a krizovatek je malickost oproti cemukoliv co by nekdo chtel povazovat za dulezitejsi (rovnice, logicke mysleni, gramatika, whatever).

    PS: Daji se nekde sehnat vasi Conani?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 1. Mezinárodní řidičák i v zahraničí platí pouze společně s řidičákem národním. Takže žádná nelogičnost se nekoná, i u nás byste musel mít oba, takže je +, že u nás stačí jen ten český.

      2. Pozice chodce je v mnoha případech silně odlišná od pozice kohokoli, kdo jede po silnici. A chodec taky řadu značek znát nepotřebuje, zatímco cyklista by měl vědět alespoň to, jak na ně budou reagovat řidiči aut a tím predikovat jejich aktivity.

      Vymazat
  3. > Mezinárodní řidičák i v zahraničí platí pouze společně s řidičákem národním.

    A stoji to na nem zcela jasne a neprehlednutelne? Nejlepe v nadpise. (a) Pokud ano, pak nema smysl se to ucit. (b) Pokud ne, pak opravit a dale viz bod (a).

    2. Jenomze cyklistou se muze stat kdokoliv kdykoliv, staci kdyz decku nekdo pujci kolo. Proto je potreba zaklady znat od malicka, proto to patri do skoly a ne na nejaky pozdejsi kurs.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 1. Myslím, že to tam napsáno je, ale nemám ho po ruce, protože jsem ho před odjezdem na chalupu nechal doma. Navíc je to napsáno i tam, co jsou informace o potřebných dkladech pro jeho vystavení (jak na internetu, tak na nástěnkách na úřadu).
      Navíc je v tom dokladu explicitně napsáno, že řidiče nevyviňuje z neznalosti místní úpravy pravidel provozu.

      2. Škola je ráda, že zvládne pravidla provozu z pozice chodce. Stav, kdy "cyklistou se může stát každé děcko, ktrému někdo dá / půjčí kolo" považuji právě za špatný.

      Vymazat
  4. > Škola je ráda, že zvládne pravidla provozu z pozice chodce.

    Staci vyskrkat par nesmyslu z osnov a hned by se na to naslo misto. Jak rikam, neni to nic tezkeho a je to dulezite.

    Pokud skola neceho takoveho neni schopna, pak je otazkou zda dokaze naucit vubec neco.

    > Stav, kdy "cyklistou se může stát každé děcko, ktrému někdo dá / půjčí kolo" považuji právě za špatný.

    No, dalo by se to zakazat, ale moc se neda pocitat s tim, ze by to pomohlo (tak 50%, mozna). A zakazu mame uz tak dost, ne? Vzdelavani by pomohlo i tem, co pozdeji delaji ridicak a mit zaklady zazite od mala je temer nenahraditelne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Považoval bych za trochu problematické školákům trousit moudra se značkami jen pro auta, která v praxi v dohledných několika letech nepoužijí.
      Nehledě k tomu, že by děti měly mít nabiflovány a zažity pravidla pro chodce.

      Máme zakázáno, že by děti mohly řídit auta. i když by to některé z nich fyzicky a část z této skupiny i mentálně zvládly. A není to tak "šílený zákaz", jak by to plynulo z logiky vašeho příspěvku.
      Dokážu si představit i stav "nemáš řidičák ani ke kolu: budeš jezdit jen mimo komunikace, kde jezdí auta a motorky; máš řidičák, můžeš jezdit i po silnicích"

      Vymazat