středa 27. července 2016

Ještě ke "Kauze Nytrová"

Nejsem to já, kdo přišel s tím, že kauza poslankyně Nytrové ukázala docela názorně, že poslanci jsou stejně stupidní jako volič prostý, a že z tohoto pohledu zastupitelská demokracie nepřináší v kvalitě hlasujících žádný zásadní přínos v kvalitě hlasujících. Z tohoto pohledu můžeme paní poslankyni jen poděkovat. Vedle "Kateřiny Biomasy" se zařadila k těm, co ukazují názorně stupiditu a nevzdělanost (ale i neschopnost se vzdělávat) zastupitelů.

Kvalita zastupitelů

Kauza ukazuje názorně, že mezi zastupiteli a běžnými občany žádný zásadní rozdíl není. A to samé se týká i kvality jejich rozhodování. Jediný rozdíl spočívá v tom, že výsledky voleb jsou do určité míry deformovaným obrazem politických názorů voličů (5% kvóty, zabraňující průniku nových politických subjektů na scénu a dělající z části občanů občany druhé kategorie, kteří nejsou v zastupitelských orgánech nijak zastoupeni).
Druhou věcí je, že poslanci jsou snadněji ovlivnitelní různými lobbistickými a jinými antidemokraticky manipulujícími skupinami než občané. Už jen proto, že pokud poslanci mají hlasovat třeba za barevnou propisovačku, tak těch výrobků stačí 200 (v reálu ještě méně, protože té části, která bude stejně proti, nikdo nic nedá, takže se vystačí se stovkou  a něco), zatímco v případě ovlivnění řadových voličů by se jich musely rozdat miliony. Dalším aspektem je, že poslanci, kteří jsou od normálních občanů odděleni zdí vysokých příjmů, mají daleko menší pocit odpovědnosti než běžní občané, kteří veškeré chyby v legislativě pocítí naplno. A to ani nemluvím o "zastupitelích", kteří jsou občany cizího státu, a kteří, když se něco podělá (respektive když oni neco podělají), jednoduše vytáhnou ze šuplíku cizí pas a "sbohem a šáteček".
Z tohoto pohledu jsou skutečně referenda daleko lepším nástrojem řízení státu, než když se stát ocitne v rukou dvou stovek takovýchto Nytrových.

Zrušit volby?

Další otázkou ovšem je, zda vůbec nezrušit volby. Tím nemyslím zrušit demokracii a zastupitelstva atd., ale zda jednoduše těch 5 - 6 milionů věkem, zdravím a bezúhonností odpovídajících občanů nedat na seznam, z něhož by se vylosovalo 200 lidí (a protože by se jejich práce dala dále zredukovat, mohlo by jich být klidně i více).
Další věcí je, že by takto získaní zastupitelé mohli do jisté míry více sloužit jako porota, říkající "ano" nebo "ne" zákonům navrhovaným odborníky (případně senátem) v porovnání se současnou poslaneckou sněmovnou, přičemž by jistě mohli mít i vlastní zákonodárnou iniciativu.
Výhody jsou vcelku jasné:
  • odpadlo by "volbní třeštění", včetně jeho finančních aspektů
  • omezil by se vliv nikým nevolených funkcionářů z partajních sekretariátů
  • složení zastupitelstva by lépe odpovídalo složení společnosti (včetně zastoupení minoritních směrů)
  • zastupitelé by mohli hlasovat důsledně tajně, aniž by to kolidovalo s nemožností kontroly dodržování proklamovaného politického programu občany
  • odpadl by problém "zastupitelů" zcela odtržených od reality, kteří dělali celý život vždy jen profesionální politiky, a to v podstatě od školních škamen
Zcela jistě by se objevily nějaké "mouchy", které by bylo nutno řešit, ale jsem toho názoru, že výhody by spíše převážily.

3 komentáře:

  1. Myslim ze 200 ks by bylo moc malo na to aby tvorili representativni vzorek (ze by to bylo representativnejsi nez ted, je ovsem jasne). Navrhoval bych tak desetinasobek, s tim, ze kazdy by mohl hlasovat jen nekdy. Zadny poslanec nema dostatecne znalosti o vsem o cem hlasuje a u "losancu" by se to dalo cekat jeste mene. Proto by si kazdy vybral temata na kterych mu zalezi a hlasoval by pouze o nich. Hlasovani by muselo byt opakovane, aby se predeslo tomu ze projde uplny nesmysl jen proto ze se jim nikdo nechtel zabyvat. Tim opakovanim se by proces schvalovani zdrzel, coz samo o sobe zni jako vyhoda. V pripade krize by losanci mohli zavest znacne zjednoduseny rezim (viz stari Rimane).

    OdpovědětVymazat
  2. Nevím, nevím.
    První zádrhel vidím ve výběru - málokdo by měl zájem poškodit si kariéru čtyřletým přerušením, daly by se očekávat snahy vyhnout se této povinnosti. Ve výsledku by tedy "do služby" nastupovali spíš ti, pro které by to bylo vysvobození z mizerné práce nebo rovnou z pracáku, než lidé úspěšní.

    Vliv zájmových skupin by samozřejmě nezmizel, jenom by se změnil mechanismus nákupu hlasů. Mám ale obavu, že zvláště lidé, kteří se nepotkali v životě s větší částkou, než je jejich měsíční výplata, by byli v mnoha případech mimořádně snadno korumpovatelní.

    Co by se změnilo, by bylo vědomí vylosovaných, že žádné další čtyři roky nebudou a co si neurvou teď, nebude nikdy. A že žádnou politickou budoucnost nemají, je tedy úplně jedno, pro co hlasují dnes a pro co zítra.

    Proti dnešku tedy žádná výhra.
    Viktor Š.

    OdpovědětVymazat
  3. > málokdo by měl zájem poškodit si kariéru čtyřletým přerušením

    Ono by to nemuselo byt full-time. A nemusely by to byt 4 roky. Nekoho vylosovat je mnohem jednodussi nez usporadat volby. Kazdy losanec by se musel seznamit jen s problematikou kterou by si vybral, a to se da udelat mnohem rychleji nez seznamit se se vsim (coz pos*anci stejne nedelaji).

    Mozna by se to dalo i nechat delegovat... coz ovsem umoznuje jeste snadnejsi zkorumpovani.

    > mimořádně snadno korumpovatelní

    Tohle nevim jak vyresit. Nejpis by pomohlo kdyby hlasovani bylo preci jen tajne. Nechat si zaplatit a pak se na to vyto...

    > Proti dnešku tedy žádná výhra.

    Mozna prece jen. Aktualne mame vicemene jistotu ze se tam nedostane zadna mala sfine.

    OdpovědětVymazat