Historie
Ještě za totality proběhl v Brně i jeden z Parconů (ve Vysokoškolském klubu na Gorkého ulici, ani nevím, zda ještě existuje).Po demokratizaci, kdy se daly takové věci pořádat, začali organizovat brněnští fanové Dracon. Ten byl tradičně umístěn v hotelu Santon u Kníničské přehrady.
Fungovalo to až do roku 2001, kdy došlo k určité únavě a organizátoři v roce 2002 prohlásili, že již Dracon pořádat nebudou. Na poslední chvíli byl zorganizován LastMinuteCon, umístěný v dnešní policejní škole poz Žlutým kopce (areál je v prostorách bývalé cihelny a těžební jámy).
Byl zorganizován nový tým, nicméně odcházející fanové se rozhodli ponechat si Dracon jako svou ochrannou známku, a tak se zrodil Fénixcon.
Ten nastartoval v následujícím roce a trvá podnes s přeměnou týmu danou předčasným úmrtím Big Shamana Zachodila, který se dal do organizování LastMinuteConu a prvních Fénixconů.
První Fénixcony byly v brněnském hotelu Avanti (naproti známějšímu Boby Centru), kde byla, podobně jako v Santonu, výhoda širokých chodeb a foyé, kde se dalo "posedět a pokecat" se známými, i takovými, s nimiž měl člověk možnost se vidět akorát na nějakém conu.
Avanti byl po čase zavřen pro rekonstrukci. Ta natolik snížila jeho kapacitu a zvýšila cenu noclehu, že už přestal být použitelný, to samé platí i pro přestavěný Santon. Fénixcony se na několik let přesunuly do hotelu Slovan, naproti začátku parku Lužánky (myšleno přio cestě od středu města). Ten má tu nevýhodu, že zde jsou jen velmi úzké chodby a prakticky žádná místa pro neformální kontakty mezi fany.
Pro tento rok byl zamluven hotel Vista v Medlánkách, což je sice daleko od centra, ale vcelku blízko trasy tramvaje (i nočních spojů). Pořadatelé měli "čuch" na průšvih, protože Slovan dostal jiného majitele a ten ho zavřel (asi rozsáhlá rekonstrukce) a je nepravděpodobné, že by respektoval rok staré zabukování hotelu.
Hotel Vista je o fous lepší (co do prostorových podmínek) než Slovan, ale silně zaostává jak za Avanti tak i Santonem v původních podobách.
Program
Vzhledem k tomu, že jsem měl jednu ze zahajovacích přednášek v pátek, tak toho nevím moc o druhé linii (na Fénixconu jdou již tradičně dvě linie paralelně). Zajímalo by mě v pátek ještě povídání V. Tomana (z ABC) o Malém bohovi (komixová série, kterou pamatuji z let dospívání, na základě povídky, kterou "mám ještě schovanou"). Nicméně čas konce kolem 23. hodiny by mě odsoudil k trmácení přes celé město nočním spojem.V sobotu jsem dorazil hned ráno na povídání Leonarda Medka o 19. století, které je hlavní inspirací žánru steampunk. Leonard krásně ukázal, jak naprostá většina vynálezů, které se pohybují okolo nás a "otravují nám život" má kořeny právě v tomto období (pokud ne už v závěru století 18.). Jedinou závažnější věcí, co 19. století nezvládlo, byl let, protože vzducholodi a balony byly více-méně cestou do slepé uličky, sloužící jen pro mimořádné případy, a bratři Wrightové odstartovali až ve století následujícím.
Potom jsem zůstal ve stejné linii na Františka Novotného, který upozorňoval na řadu dystopických jevů, které jsou spojeny s naší současností a zejména Evropou pod taktovkou EU.
Pak jsem se musel najíst a oželet přednášku o zbojnících Františky Vrbenské, kterou bych byl jinak rád sledoval.
Po ní jsem vyslechl povídání o Elonu Muskovi (známého výrokem "chtěl bych zemřít na Marsu, ale ne při nepovedeném přistání") a jeho Space X a o dalších soukromých firmách, které se derou na zařízeních daleko sofistifikovanějších, než jaké vytvářela a vytváží NASA se svým napojením na státní rozpočet. Je velmi pravděpodobné, že cesty k Měsíci, asteroidům a asi i na Mars budou mít v rukou soukromé firmy, protože NASA je pořád zatížena obrovskými projekty a řadou omezení, která plynou z jejího napojení na státní rozpočet (na jedné straně je to výhoda velkého množství peněz, na druhé straně nevýhoda nutnosti plnit nejrůznější podmínky zákonodárců typu "aby to bylo testovatelné na zařízení, které už jsme vám zaplatili, aby se výroba vešla do budovy, jejíž postavení jsme dotovali a aby se využil motor, na jehož vývoj jste od nás dostali peníze". Soukromé firmy prostě co si postaví, zaplatí ze svého (atd), to mají, a tím pádem mohou být daleko pružnější.
Následně jsem ještě shlédl v druhé linii podrobné povídání o Curiosity a dalších vozítcích na Marsu. Včetně výhledu na další vozítko, které by mělo být Curiosity velmi podobné, ale mít zcela odlišná "střívka".
Po tomto povídání se obě programové linie (i sály) spojily a ve spojeném prostředí měl svou tradiční show o bojových uměních Robert Washka, tentokrát v duchu, že zabití padoucha, emzáka či zničení nepřátelské bojové vesmírné lodě jsou založeny na stejných základních zákonitostech, jen se do této identické kostry "roubuje" jiná technologie.
Na tombolu a další radovánky jsem tradičně nečekal a s letošním Fénixconem se po bojové show rozloučil.
Žádné komentáře:
Okomentovat