Dresscode
Odpůrci zákazů mají potenciální problém s tím, že předepsaný dresscode (ve smyslu plusovém = nařízený oděv, i mínusovém = zákaz určitého oděvu) je ve vyspělých společnostech velice rozšířen, mnohdy až za hranici racionality (interní nařízení některých velkých a hlavně nadnárodních firem). Nicméně tam, kde je užíván racionálně, chrání docela účinně zdraví i další hodnoty jak nositelů předepsaného oděvu, tak i dalších osob.Tohle je zcela jednoznačně i problémem nošení šátků a dalších islámských oděvních součástí ve zdravotnictví, protože zde jsou zdrojem nemalého zdravotního rizika jak pro personál tak pro pacienty.
Další věcí je chování na "svlečených" plážích, což je informace spíše pro ty později narozené:
Na konci 60. let psal Mladý Svět (tehdy ještě čitelný) mj. o nuda plážích v tehdejší NDR (ale i v dalších státech). Mimo jiné se tam líčilo, že žádný návštěvník tam nemůže přijít oblečený "na čumendu". Byl by buď vyštípán samotnými naháči, nebo pořádkovou službou či policií (podle toho, kdo a co konkrétně zajišťovalo na daném méstě pořádek). Dokonce i tranzit přes tyto pláže (např. proto, že obejití nuda pláže, třeba vnitrozemím, nebylo z nějakých důvodů možné, nebo představovalo neúnosně delší trasu) vyžadoval svlečení.
Takže svlékání "dam" v burkinách má docela dlouhé, minimálně půlstoleté, zakotvení v evropských tradicích.
Zákazy a nařízení
Lúmenn a mnozí další mají pravdu v tom, že jak zákazy burkin a dalšího "islámského oděvu", tak i nucené nošení těchto věcí jsou spojeny s nesvobodou. S tímto názorem plně souhlasím.Problém (a současně i jeho řešení) vidím v trochu jiné věci: Muslimka, která se chce oblékat normálně a na pláži se převléct do normálních plavek, je nám civilizačně bližší než ta, která chce chodit v hábitu a koupat se v burkinách. Ta nám kulturně bližší by proto měla mít v našem chování a postojích přednost před tou druhou (a to pomíjím fakt, že ta druhá bude pravděpodobně daleko rizikovější z hlediska podpory teroristů či výskytu teroristů v rodině).
Další důležitý aspekt má tento spor o oděv v tom, že zákazy a nařízení v souvislosti s odíváním žen nezůstávají uvnitř islámské komunity. "Muslimský dresscode" je vynucován i u nemuslimek, a to jak v islámských zemích (někde jen mimo zóny, vyhražené pouze pro turisty), tak existuje i tlak muslimů žijících v civilizovaných zemích, aby jejich názory na odívání žen "byly respektovány" i zde. Když se k tomu přidávají skřeky odporných kolaborantů s terorismem ve smyslu: "zahalte se raději, abychom je nedráždili", tak je opravdu menším zlem plošný zákaz islámského odívání, vynucovaný i velmi tvrdými prostředky (klidně i střelbou do živého).
Za lichou považuji i argumentaci v duchu: "když se dívky nebudou zahalovat, muslimové je nepustí do školy a budou z nich chudinky nevzdělané".
Je mi opět velice líto, školní docházka je prostě povinná a je vynutitelná. Zkuste jako normální člověk neposílat své dítě do školy. Pokud nedojde k nějaké naprosto fatální systémové chybě (jakože to dítě vypadne zásadní chybou či zločinným aktem z evidence), tak si pro ně přijde policajt a ještě to bude mít dohru formou přestupkového nebo dokonce soudního řízení proti "neposílačům". Nehledě k tomu, že takovéto zanedbávání dítěte může vést k jeho odebrání z rodiny i tam, kde zrovna nemají Barnevernet.
Naprosto totéž je třeba praktikovat i vůči těm muslimům: Ty holky prostě musí vyzvednout z domácnosti policie, pochopitelně vybavená jednoznačně formulovaným příkazem k vynucení právního stavu i střelbou. Od toho zde ten stát a jeho silové složky jsou. A právě za to na ně platíme docela krvavé peníze.
Kdy by se měly podobné zákazy zrušit
Tyto zákazy by mělo význam zrušit za následujících okolností:- nikde na světě nebude žádná žena nucena si tento oděv oblékat nedobrovolně, ani muslimka ani nemuslimka
- postavení žen v islámu se stane rovnoprávným s postavením mužů
- islám se jasně a činy, nikoli kecy, zřekne jakékoli expanze
- pravděpodobně důležitým faktorem by mělo být i zrušení se islámského matrimoniálního apartheidu a vraždění odpadlíků/odpadlic (a opět činy, nikoli slovy)
Jakmile začne poslední uvedené platit i pro islám, a to plošně v celosvětovém měřítku, ztratí celý tento spor smysl. Do té doby ale jsou a budou zákazy "islámského oděvu" racionální a přínosné, praradoxně i pro svobodu odívání obecně.
Ad burkiny a zakrývání čehokoliv čímkoliv:
OdpovědětVymazatJe to psychologická, nejen kulturní záležitost. Ten, kdo je zakrytý/skrytý má pocit převahy nad odkrytým/nahým. Tvář, tělo, úmysly, ideje. A leckdy tu převahu opravdu má. Skryrtost se ve slušné společnosti nedá interpretovat jako "náboženská svoboda".
Ale i naopak - tam je to úmyslná provokace. Gay-pride parade například. Nebo oblečení některých děvek.