neděle 30. října 2016

Zákaz práce

Byl jsem 27. 8. nakupovat v Bauhausu, a paní pokladní jsem popřál hezký svátek. Dostalo se mi odpovědi "my svátek nemáme, oni nám zakazují pracovat".

Ekonomický dopad

V obchodních řetězcích, o které v první řadě jde, jsou pracovníci velice často placeni od počtu odpracovaných směn, takže výpadek jednoho prodejního dne řada z nich nějakou tou stovkou pocítí na výplatní pásce.
Představa, jak "si matky, týrané zlými zaměstnavateli a nucené pracovat neděle neneděle, svátek nesvátek, konečně odpočinou v kruhu rodiny", je zcela mimo realitu. Respektive se jedná o virtuální realitu odborářských bossů, kteří nikdy v úkolu nepracovali, protože se vždy živili mlácením hubou za paušál.

Širší ekonomické souvislosti

V ekonomice státu vcelku nutně spolu s nárůstem modernizace a podílem náročnějších ekonomických aktivit narůstá počet profesí, které se provozují nepřetržitě. Dříve se jednalo v podstatě jen o živočišnou výrobu v zemědělství, ostatní profese v podstatě mohly "ctít" neděle a svátky. Z čehož církev udělala povinnost a z "nectění svátků a nedělí" hřích.
V současné době je nutno zajišťovat nepřetržité služby od výroby energií a zajištění dodávky vody a plynu (já ještě pamatuji doby, kdy v případě havárie na rozvodech elektřiny, vody a plynu v neděli a ve svátek byly čekací doby na opravu mnohem delší, pokud vůbec nějaké opravy v té době byly prováděny), v nepřetržitém režimu funguje i zdravotnictví a některá zvlášť moderní a vyspělá pracoviště v jeho rámci již nerozlišují všednodenní a nedělní provoz a počet takovýchto pracovišť neustále narůstá.
Totéž se týká i řady technických profesí, kde se jede na nepřetržitý provoz, protože je to ekonomicky nejvýhodnější režim. I zde neustále narůstá počet takovýchto pracovišť a je to akcentováno i současnou fází ekonomického cyklu.
Je samozřejmé, že pracovníci těchto provozů mají také +- týdenní rytmus, tj. s nějakou delší pauzou v práci, nicméně ten je zpravidla u části pracovníků fázově posunutý tak, že jako den volna mají některý ze všedních dnů a naopak pracují přes dny volna. I tito lidé pak potřebují mít zajištěny stejné služby jako ti, kteří neděle "světí".
Což vcelku logicky vyvolává tlak na další a další profese, aby jejich služby byly dostupné přibližně stejně v rámci celého týdne.
U nakupování je ještě problém v tom, že během týdne se velice často rodina nesejde a není ani čas na pořizování větších nákupů. Proto je víkend (nebo svátek) logickým termínem velkých rodinných nákupů (někdy i spojených s např. společným obědem v restauraci). Tam, kde nedělní prodej nemají pak v sobotním dopoledni nákupní střediska a přidružená zařízení praskají ve švech.

Ideologické a ekonomické souvislosti

Jistěže se tento vývoj nelíbí kléru, který by rád "evangelizoval", přičemž plná nákupní střediska (zpravidla spojená s dalšími službami a kulturními aktivitami), kontrastují s prázdnými provozovnami náboženství. Ti drzejší pak blekotají o "chrámech mamonu" či spotřeby apod., které mají stát v kontrastu s "duchovními hodnotami", prodávanými v jejich prázdných provozovnách.
Je docela možné, že někteří naivnější členové kléru jsou opravdu přesvědčeni o tom, že když zavřou v neděli obchody, tak lidé půjdou do kostela poslouchat skřeky nějakého ministrantofila. Nicméně jsem toho názoru, že většina z nich má IQ o něco vyšší a chápe uzavření obchodů přes něděli spíše jako úspěšnou buzeraci nenáviděné sekulárně orientované populace.
Je zde, pochopitelně, i tlak ekonomický, založený na tom, že okolní státy mají v sobotu odpoledne a v něděli zavřeno, protože jejich obyvatelé nedokázali paralyzovat místní evangelizátory, a majitelé tamních obchodních řetězců přicházejí o obrovské peníze tím, že tamní občané jezdí nakupovat k nám.
Osobně by mě docela zajímalo, kolik poslaneckých hlasů pro současný zákaz prodeje o vybraných svátcích (přičemž alespoň některé se kryjí se svátky v Německu a Rakousku) bylo "zasponzorováno" tamními obchodníky.
Je také jasné, že současný stav je v podstatě jen počátek, že bude snaha "salámovou metodou" dosáhnout stejného stavu totálního hovadství, spojeného se zákazy nedělního prodeje, jaký panuje v sousedních státech.

Můj názor

Uvedený zákaz je IMHO zcela jednoznačně špatný a byla jím odbourána jedna z malá pozitivních věcí, které přinesl 17. listopad 1989 (a je snaha nás dostat v dostupnosti služeb v průběhu týdne do předlistopadového stavu, stejně jako v mnoha jiných věcech).
Pokud se na "trhu s politikou" objeví strana, která bude mít na programu uvedené zákazy zrušit, budu silně uvažovat o tom, že jí dám svůj hlas.
Na druhé straně jsem toho názoru, že takovýto "populistický" požadavek v programu by mohl ledaskomu hlasy přinést. Protože nespokojení jsou zákazníci, nespokojení jsou prodávající, spokojeno je akorát pár naprosto bezcenných blbů.

Ideální by jistě bylo lidi, co tento zákaz prosazují, označit a vytvořit jejich seznamy i s bydlišti a po dobu příslušných svátků (případně nedělí) jim neposkytovat žádné z nepřetržitě poskytovaných služeb: Vykázat je z dopravních prostředků i z nemocnic, vypnout jim vodu, elektřinu i plyn, odpojit je od internetu atd. Tedy, přenést je tam, kam patří: do temného středověku.

6 komentářů:

  1. "Den sváteční světiti budeš!" - no a oni se snaží tohle přikázání přikázat všem.
    Samo o sobě je to nepatrné pozitivum pro malé obchodníky - "náš" Vietnamec si mnul asiatské ručičky štěstím.
    Horší je to v tom, že to je, zdá se, jen první půlotáčka šroubu, který se někdo bude snažit utahovat dále - pokud se nevzepřeme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, salámová metoda, jako v Polsku s potraty. Tahle sekta je semknutá, vlivná a dobře organisovaná a má spojence v německy hovořících zemích, kterým naše obchody otevřené po večerech i víkendech velice silně vadí. A ta sekta také odmítá vzít na vědomí, že časy se mění.

      Vymazat
  2. Pergille ano, souhlas, vidím to úplně stejně. Podle mého názoru je to především boj ekonomický, vedený německými a rakouskými obchodníky, kteří se zrovna na této půdě a v této věci „sčuchli“ s „černoprdelníky“ a dalšími místními grázly, kteří s námi jen těžko mají dobré úmysly. úsilí o návrat kamsi do středověku totiž jen těžko nazvat dobrým úmyslem.

    Doplním Váš článek jen o to, že ti nandavači do regálů v těch hyper a super marketech jsou většinou ze západní Ukrajiny, takže to ekonomicky zasáhne především je potažmo možná ty jejich a naše místní mafie, které je tady „pasou“. Ty mafie asi méně, nevíc pochopitelně ty nandavače do regálů.

    Myslím, že by žaloba k ústavnímu soudu (3. to komoře parlamentu) nemusela být bez naděje na úspěch, podle mě by to za pokus stálo.

    OdpovědětVymazat
  3. A jsem naprosto pro, kdo chce středověk, tak ať si v něm žije, sám a dobrovolně, ale ať do toho netahá ostatní, kteří o to ani trochu nestojí.

    OdpovědětVymazat
  4. Malá technická
    ty nepřetržité provozy nejsou posunuty fázově ale práce a volno sestřídá s větší frekvencí než má občanský kalendář tak, že po 4 týdnech vyjde volno na víkend. Nějakou dobu jsem v nepřetržitém provozu pracoval.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já také. Nikterak jsem tím nestrádal, naopak se mi dařilo spoustu věcí zařídit, vyřídit a pořídit lépe a rychleji, nežli těm, co chodili klasicky na 8 hodin do práce a ctili soboty, neděle a svátky.

      Vymazat